Ziad Doueiri. AFP PHOTO / VALERIE MACON

Der tale er tabu

Da libanesiskfødte Ziad Doueiri gikk i gang med sin nye film, anså han det som svært sannsynlig at libanesiske myndigheter ville forby filmen på grunn av det kontroversielle innholdet.  

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.
Email: alekshuser@gmail.com
Publisert: 01.10.2018
Fornærmelsen

Ziad Doueiri (Libanon)

Den frittalende filmskaperen Ziad Doueiri har aldri vært redd for å være kontroversiell. I sin nyeste spillefilm Fornærmelsen tar han utgangspunkt i en tilsynelatende bagatellmessig hendelse, hvor noen ord fra en palestiner til en kristen i Libanon får rettslige etterspill. Saken får også stor oppmerksomhet i medier og befolkning, siden den pirker i «et gammelt sår som aldri ble leget»: blodige hendelser under borgerkrigen på 70-tallet, og det fortsatt betente forholdet mellom kristne og palestinere i landet.  

«Da vi skrev manuset, hadde vi ikke noe politisk eller sosialt budskap. Vi hadde en historie – om en konflikt mellom en kristen og en palestiner. Denne ville jeg løfte opp til å handle om mer universelle temaer som rettferdighet og verdighet. Historien kunne funnet sted i Spania, Irland, det tidligere Jugoslavia eller Latin-Amerika,» sier regissøren. 

Bannlyst i araberland

Ny Tid møter Ziad Doueiri i forbindelse med Arabiske Filmdager, der den premiereaktuelle Fornærmelsen var åpningsfilm. Manuset skrev han sammen med sin ekskone Joelle Touma, som tilhører den kristne delen av Libanons befolkning. Regissøren fikk ideen til filmen da han selv opplevde en liknende episode. 

«En tåpelig hendelse som fant sted i Beirut for noen år siden, hvor jeg i en krangel med en palestiner sa at Ariel Sharon skulle ha utryddet dem alle. Jeg var sint på palestinerne for å ha bannlyst min forrige film,» sier han. Doueiris film The Attack fra 2012 ble nemlig forbudt i hele 22 arabiske land. 

«Det er en del av dagens venstreside, også i Europa, som handler på en fascistisk måte – i betydningen: Om du ikke følger deres overbevisning fullt ut, anses du for å være imot dem. Angrepet mot Attack kom utelukkende fra venstrefløyen, og hovedsakelig BDS-bevegelsen (global bevegelse for boikott, desinvesteringer og sanksjoner mot Israel, red.anm.). At jeg filmet The Attack i Israel, ble ansett som en forbrytelse av verste sort. Istedenfor å debattere filmen, overbeviste de andre arabere om å boikotte den. De radikale på både den israelske og den arabiske siden er ikke så forskjellige,» sier Doueiri. Det samme ble forsøkt med Fornærmelsen,  men lyktes bare i Palestina og Jordan,. 

Støttet av statsministeren

«Libanon har en blodig og veldig kompleks historie. Vi har et politisk parti som har flere våpen enn staten,» sier Doueiri med henvisning til Hizbollah – som ikke nevnes spesifikt i filmen. Dette er da heller ikke tillatt i henhold til Libanons strenge sensurregler, ifølge filmskaperen. 

«Palestinerne er ikke så uskyldige, også de har forårsaket masse menneskelig lidelse.»


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer