Den ukjente historien om «det røde gullet»


Med tomatpuré som utgangspunkt gir The Empire of Red Gold et utrolig innblikk i den globale økonomiens mekanismer og i produksjonsmetoder som inntil nå har vært ukjente. 

Zajc er medieviter, forsker og filmkritiker. Hun bor og arbeider i Slovenia, Italia og Afrika.
Email: melita.zajc@gmail.com
Publisert: 2018-05-02
The Empire of Red Gold
Regisør: Jean-Baptise Malet og Xavier Deleu
(Frankrike)

Hvis det er én dokumentarfilm du har tenkt til se dette året, sørg for at det blir The Empire of Red Gold. Filmen er en oppsiktsvekkende redegjørelse for hvordan produksjonen av tomatpuré foregår. Forfatteren Jean-Baptiste Malet – en gravejournalist som har skrevet for blant annet Le Monde Diplomatique og Charlie Hebdo – har i tillegg til dokumentaren skrevet en bok om samme tema. Både boken og filmen bygger på undersøkelser Malet og hans medarbeidere utførte i perioden 2014 til 2016 om produksjonen, markedsføringen og forbruket av tomatkonsentrat – fra Frankrike til Kina og fra USA til Italia.

Ikke bare tomatkonsentrat. I dag er tomaten nøkkelingrediensen i det store flertallet av verdens kjøkken. Afrika, med sin raskt voksende befolkning, er det største markedet for tomatkonsentrat. Nigeria har nærmere 200 millioner innbyggere – bøndene der dyrker tradisjonelt tomater, men de lokale produsentene av tomatpuré konsentrerer seg nå om å …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.


Close
Logg inn


Abonnement kr 195 kvartal