Den ukjente historien om «det røde gullet»


Med tomatpuré som utgangspunkt gir The Empire of Red Gold et utrolig innblikk i den globale økonomiens mekanismer og i produksjonsmetoder som inntil nå har vært ukjente. 

Zajc er medieviter, forsker og filmkritiker. Hun bor og arbeider i Slovenia, Italia og Afrika.
Email: melita.zajc@gmail.com
Publisert: 2018-05-02
The Empire of Red Gold

Jean-Baptise Malet og Xavier Deleu (Frankrike)

Hvis det er én dokumentarfilm du har tenkt til se dette året, sørg for at det blir The Empire of Red Gold. Filmen er en oppsiktsvekkende redegjørelse for hvordan produksjonen av tomatpuré foregår. Forfatteren Jean-Baptiste Malet – en gravejournalist som har skrevet for blant annet Le Monde Diplomatique og Charlie Hebdo – har i tillegg til dokumentaren skrevet en bok om samme tema. Både boken og filmen bygger på undersøkelser Malet og hans medarbeidere utførte i perioden 2014 til 2016 om produksjonen, markedsføringen og forbruket av tomatkonsentrat – fra Frankrike til Kina og fra USA til Italia.

Ikke bare tomatkonsentrat. I dag er tomaten nøkkelingrediensen i det store flertallet av verdens kjøkken. Afrika, med sin raskt voksende befolkning, er det største markedet for tomatkonsentrat. Nigeria har nærmere 200 millioner innbyggere – bøndene der dyrker tradisjonelt tomater, men de lokale produsentene av tomatpuré konsentrerer seg nå om å hermetisere importert puré. Nigerianske myndigheter utførte en analyse av flere forskjellige merker som selges på markedet – noen av dem inneholdt lite eller ikke noe tomat overhodet.

Tomatpuré plasserte Kina i den globale kapitalismens førersete. 

Én av grunnene til dette er at mesteparten av den produserte tomatpureen kommer fra Kina, som interessant nok ikke bruker tomat i sitt eget kjøkken. Kina er ikke desto mindre den ledende produsenten av tomatkonsentrat i verden, og det i en slik grad at selv når pureen og purébaserte produkter (som ketchup eller tomatjuice) selges i pakker som oppgir for eksempel Frankrike som opphavsland, er det en stor sjanse for at selve pureen er laget i Kina.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”1,2,4,7,9,10,11,12,13″ ihc_mb_template=”1″ ]

De endringer Kina har introdusert innen produksjonen og markedsføringen av tomatpuré, plasserte landet i den globale kapitalismens førersete.

Gravejournalistikk på sitt beste. Ett av de mest fascinerende aspektene ved dokumentaren er at den utgjør et levende bevis på at media og journalister fortsatt utgjør en grunnleggende demokratisk kraft. Malet utførte en grundig studie av hvordan den globale produksjonen av tomatpuré egentlig foregår, og han har samtidig konstruert en mesterlig presentasjon av undersøkelsens resultater.

Abonnement halvår kr 450


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)