Zero Zero Zero

Den tragiske mafiaen

VENEZIA: Mafia og korrupsjon var gjennomgangstemaer i flere filmer på filmfestivalen i Venezia i september. Men hvorfor blir så mange tiltrukket av makt, da den så lett korrumperer over tid?

Ansvarlig redaktør i Ny Tid
Email: truls@nytid.no
Publisert: 2019-10-01

Kan et knippe filmer på den årlige filmfestivalen i Venezia antyde noe om makt i vår tid? Muligens. La oss se hvordan de tar for seg det tragiske ved makten:

Den portugisiske filmen A herdade (the Domain) av Tiago Guedes ligner italienske Bertoluccis epos 1900 – der man følger makthavere og undersåtter i flere generasjoner. I nesten tre timer følger vi i A herdade («Domain») historien til den rike familien Fernandes. 1946: Faren oppdrar sin sønn João – hardhendt. 1973: Portugals nepotistiske og fascistiske politiske overklasse presser det nye  familieoverhodet med voksne João Fernandes (spilt av Albano Jerónimo) til å støtte dem – han nekter til tross for at han er i familie med dem; han er ikke korrupt.

A herdade (the Domain)

Så styrter den portugisiske nellikrevolusjonen Estado Novos autoritære regime i 1974 – slik vi ser i filmen, der de rike fascistene må flykte hals over hode til Brasil. João har derimot vært en mer uavhengig jordeier, og blir. Han møter tidens utfordringer. Men han er den styrtrike på toppen, slik faren oppdro ham til å bli. Og han gleder seg gjerne litt med kvinnene i arbeidsstokken – og det går sakte, men sikkert den gale veien. 1991: Godset med sine enorme korn- og rismarker som forsynte Portugal i en årrekke, er solgt ut stykkevis, og rikdommen har minket. Og det gjør nå også familien, som begynner å forlate ham. Løgnene var blitt for mange. Skjebnen innhentet João. Kona forlot ham. Og hans unge sønn minnes å ha blitt badet i iskaldt vann som barn, for å herdes – der han i en krangel forteller sin far at hans følelser for ham forble like iskalde, slik han sier det på vei ut av døren ved filmens slutt. Og så, forlatt, sprengrir João i fortvilelsen sin kjære svarte hingst, som til slutt stuper. Enda en han skadet. Han må skyte hesten, og filmen ender der den begynte, med den nå eldre João som søker tilflukt i den lille ruinen der han lekte som barn – like alene.

For mye makt som …

Kjære leser. Du har lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Abonnement halvår kr 450

Legg igjen et innlegg

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.