Grusomhetens teater

Den tragiske mafiaen

VENEZIA / Mafia og korrupsjon var gjennomgangstemaer i flere filmer på filmfestivalen i Venezia i september. Men hvorfor blir så mange tiltrukket av makt, da den så lett korrumperer over tid?

Kan et knippe filmer på den årlige filmfestivalen i Venezia antyde noe om makt i vår tid? Muligens. La oss se hvordan de tar for seg det tragiske ved makten:

Den portugisiske filmen A herdade (the Domain) av Tiago Guedes ligner italienske Bertoluccis epos 1900 – der man følger makthavere og undersåtter i flere generasjoner. I nesten tre timer følger vi i A herdade («Domain») historien til den rike familien Fernandes. 1946: Faren oppdrar sin sønn João – hardhendt. 1973: Portugals nepotistiske og fascistiske politiske overklasse presser det nye  familieoverhodet med voksne João Fernandes (spilt av Albano Jerónimo) til å støtte dem – han nekter til tross for at han er i familie med dem; han er ikke korrupt.

A herdade (the Domain)

Så styrter den portugisiske nellikrevolusjonen Estado Novos autoritære regime i 1974 – slik vi ser i filmen, der de rike fascistene må flykte hals over hode til Brasil. João har derimot vært en mer uavhengig . . .



Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)
Truls Lie
Truls Liehttp:/www.moderntimes.review/truls-lie
Ansvarlig redaktør i Ny Tid. Se tidligere artikler av Lie i Le Monde diplomatique (2003–2013) og Morgenbladet (1993-2003) Se også en del videoarbeid av Lie her.

Du vil kanskje også like