Den største risikoen av alle

Laura Poitras’ oppfølger til Citizenfour er et thrilleraktig portrett av menneskene bak WikiLeaks. 

LiveDanielsen
Danielsen er fast filmkritiker i Ny Tid. Epost liveod@gmail.com

Risk
Regi: Laura Poitras
Tyskland/USA 2016

 

Denne måneden behandlet Stortinget regjeringens forslag om å tillate utvidet bruk av det man kaller «skjulte tvangsmidler» – et samlebegrep for blant annet rom- og kommunikasjonsavlytting, skjult kameraovervåking og – nytt for i år – dataavlesing. I et intervju med Morgenbladet 27. mai i år ga advokat John Christian Elden uttrykk for sin skepsis til forslaget, som han mener kan ende med at vi skaper et tankepoliti der enhver hverdagslige, onde tanke ytret til egen familie kan tolkes som sjikane eller trussel. Han avsluttet intervjuet med en påminnelse: «Husk at av og til er det grunn til å være litt paranoid når overvåkingen faktisk finner sted med statens velsignelse.»

Laura_Poitras_2014I sin forrige dokumentar, den oscarvinnende Citizenfour fra 2014, gjorde filmskaper Laura Poitras en god jobb med å fortelle oss hvorfor denne paranoiaen kan vise seg å være berettiget. Da hun i 2013 mottok krypterte eposter fra en anonym person som kalte seg «Citizenfour», ante hun ikke omfanget av historien hun som filmskaper og privatperson var i ferd med å bli en del av. Avsenderen viste seg å være Edward Snowden, og da Poitras et halvt år senere møtte ham i Hong Kong sammen med to journalister fra The Guardian og The Washington Post, ble det klart at denne tilsynelatende paranoide unge mannen hadde god grunn til å dra ut alle stikkontakter i hotellrommet før han fortalte dem hva han visste.

Stor risiko. Laura Poitras nye dokumentar Risk, som i år ble vist i Cannes’ sideseksjon Quinzaine des Réalisateurs, må nok sies å være en forløper til Citizenfour snarere enn en oppfølger. Filmen tar for seg WikiLeaks og, i første rekke, Julian Assange, og later til å være et prosjekt Poitras midlertidig la på is da hun ble kontaktet av Snowden vinteren 2013. I likhet med Citizenfour spiller Risk seg ut som en thriller – tempoet er høyt, tonen er dramatisk, og det er alltid noe som står på spill. Allerede fra første scene blir dette klart: Filmen starter på WikiLeaks-redaksjonens kontor i England, idet medredaktør Sarah Harrison prøver å få daværende utenriksminister Hillary Clinton på tråden for å advare USAs utenriksdepartement om at en enorm lekkasje av klassifiserte dokumenter er nært forestående.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.