Bestill sommerutgaven her

Den skeive filmens professor

«Kritikernes rolle er viktigere enn noensinne,» sier den amerikanske filmakademikeren og kritikeren B. Ruby Rich. Hun har selv vært sentral i å løfte LGBT-filmer ut til et bredt publikum.

Den amerikanske filmprofessoren, kritikeren og redaktøren B. Ruby Rich er opphavskvinnen til begrepet «New Queer Cinema», som betegner fremveksten av uavhengige filmer med LGBT-tematikk på slutten av åtti- og begynnelsen av nittitallet. Ny Tid møtte Rich på Filmens Hus i Oslo da hun nylig gjestet et seminar i regi av Norsk filmklubbforbund, der temaet var nettopp skeiv film.

«Det var en sterk vilje til nyskaping på den tiden,» sier hun om filmbølgen, som blant andre inkluderer Todd Haynes’ Poison, Laurie Lynds RSVP, Derek Jarmans Edward II og Gregg Arakis The Living End. Retningen oppsto i en tid preget av utfordringer – med politikere som Reagan, Bush og Thatcher ved roret, og utbruddet av aids – men også behjelpelige tekniske nyvinninger, ikke . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Relaterte artikler