Bestill sommerutgaven her

Den kapitalistiske bildeverdenen

Capitalism and the Camera: Essays on Photography and Extraction
Forfatter: Kevin Coleman, Daniel James
Forlag: Verso Books (Storbritannia)
FOTO / Er det mulig at antikapitalistiske uttrykk reduseres til ubetydelige gester og heller blir til symboler for sosiale mediers umiddelbare forbruk?

Essaysamlingen Capitalism and the Camera utforsker forholdet mellom fotografiet og kapitalistisk akkumulering og utbytting. Redaktørene Kevin Coleman og Daniel James plasserer  fotografi ets fremvekst mellom publiseringen av Adam Smiths Nasjonenes velstand (1776) og Karl Marx’ og Friedrich Engels Det kommunistiske manifest (1848) og hevder at det er en «iboende kobling mellom  kamera et og kapitalismen». Kameraet kan «muliggjøre en kritisk forståelse av kapitalistiske produksjonsforhold» på grunn av dets evne til å avsløre det «konstruerte aspektet» i vår sosiale verden. Fotografiet kan hjelpe oss å kjenne igjen «politiske og økonomiske strukturer» i vår egen tid og forhåpentlig også gi oss muligheten til å forestille oss nye strukturer.

Boken består av en rekke essays med forskjellige tilnærminger, posisjoner og refleksjoner over fotografiets forhold til kapitalismen, men jeg velger å løfte frem tre av de mest overbevisende av hensyn til formålet og lengden på denne anmeldelsen:

Imperiets plyndring

I «Towards the Abolition of Photography’s Imperial Rights» hevder forfatter Ariella Aïsha Azoulay at «fotografering ble konseptuelt bygget opp av imperiets plyndring», og antyder dermed at fotografiets inntreden er tett vevet sammen med kolonialismen.

Ifølge Azoulay var fotografering avgjørende for å «samle, arkivere og bevare» imperiets plyndring av koloniene, og man sluttet seg til den imperialistiske ideologien om å «dokumentere og registrere fra en ekstern posisjon». På denne måten var ikke fotograferingen kun en registrering, den gjenga også utvinningen av naturressurser og menneskelig kapital innenfor imperiets territorier.

Før fotografiets oppfinnelse var det skisser og tegninger som dekket behovet for å dokumentere og registrere det som allerede eksisterte «for imperiets øyne». Fotografering . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Avatar photo
Patricia Sequeira Brás
Patricia Sequeira Brás teaches Portuguese Modern Cultures. The relationship between politics and cinema that motivated her doctoral work continues to shape her new research projects. Her current interests include representations of crises in cinema and video; explorations on film viewership and political and ethical engagements; communicative and affect capitalism. These interrogations are informed by work from an array of disciplinary fields within the humanities: film theory, philosophy, political theory and recent research in neuroscience.

Du vil kanskje også like