Den guddommelige komedien

Titian (Tiziano Vecellio) Christ Carrying the Cross, ca. 1565. (Museo Del Prado)

Under en middag i 1979 etter premieren på filmen Prova d’orchestra (Orkesterprøven) spurte jeg Federico Fellini om han hadde lest at Laing, i Det spaltede selv (The Divided Self: An Existential Study in Sanity and Madness, 1960), holder skildringen av den unge kvinnen Gelsomina i hans film La Strada em># (Landeveien, 1954) frem som et arketypisk bilde på schizofren handlingslammelse – sammen med Idioten til Dostojevskij.

Fellini svarte uten å dvele ved selve saken ja, før han fortsatte: «I Rimini hadde vi en grise-kastrerer som satte barn på en tilbakestående kvinne. Pikebarnet som kom til verden, var også tilbakestående og ble kalt ‘djevelungen’. Det hjerteløse misbruket av de to kvinnene vokste med årene til en skyldbevissthet jeg ikke klarte å leve med. Skyldbevisstheten ble til angst. En angst jeg ikke klarte å komme over før denne filmen var ferdig. Det var traumatisk, . . .

Kjære leser. Opprett/åpne din frie leserkonto med din epost over for å lese videre.
(Har du abonnement, logg inn her.)

Abonnement kr 195 kvartal