Escande og Cassini: Bienvenue dans le capitalisme 3.0


Det er langt igjen til delingsøkonomien gir klingende mynt i felleskassa.

Skribent for NY TID på Europa-spørsmål.
Email: Pfrisvold@gmail.com
Publisert: 2016-01-14

Philippe Escande og Sandrine Cassini: Bienvenue dans le capitalisme 3.0. Editions Albin Michel, 2015

Mise en page 1Venice Beach i California består ved første øyekast av en ganske normal strandpromenade med noen kule restauranter og teltliknende butikker som for det meste selger capser og t-skjorter. Mer laidback atmosfære skal man lete lenge etter, særlig når eimen av marihuana ikke sjelden svever rundt kroppsbyggende ungdom, ikledd ikke stort mer enn skyggelue og solbriller. Opp igjennom seksti-, sytti- og åttiårene ga Venice Beach oss likevel Jimi Hendrix, joggedilla, skateboard og rulleskøyter, salatbarer, helsekostbutikker, Ray-Ban-solbriller og Eastpack-ryggsekker. Ofte tok det fem–ti år før trenden nådde USAs østkyst, og ytterligere fem før den nådde Europa. Ville du bli suksessrik, kunne du sette deg på en strandkafé i Venice Beach og observere livsstil og mote, fly tilbake til Europa og bare vente på at trenden kom smygende fra over there. Felles for Venice-trendene var at de skapte etterspørsel etter varer og tjenester som bidro til økonomisk vekst og arbeidsplasser. Eneste samfunnstrussel var dånende blikk fra vestkantfruer over rastahår og stadig synligere kroppsdeler under hullete jeans.


GAFA-invasjonen.
Men USAs vestkyst skulle ha mer å by på enn nye livsstils­trender: Kombinasjonen av sol, hippier og risikovillig kapital har avfødt en kreativitet som ifølge boken Bienvenue dans le capitalisme 3.0 – «Velkommen til kapitalismen 3.0» – ga støtet til den såkalte GAFA-invasjonen: at Google, Apple, Facebook og Amazon har okkupert våre liv. Nå også Uber, Tesla og Starbucks. Vestkantfruene med sine lange blikk er blitt til voldelige taxisjåfører som juler opp Uber-kunder og blokkerer bytrafikken i Europas hovedsteder. I dag er en Uber-bil dyrere enn en yellow cab i New York fordi det både er lettvint og trendy å bli hentet av en vennligsinnet sjåfør og slippe å betale på stedet. Men når etterspørselen stiger, gjør prisene det samme – slik at de gamle, skrukkete taxiene igjen blir lønnsomme. Denne utviklingens parallell finner ikke sted i Europa – i hvert fall ikke det kontinentale Europa, hvor Ubers virksomhet er blitt forbudt både i Tyskland, Frankrike og Belgia.

Abonnement kr 195/kvartal

Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?