Valley of the Boom. National Geographic, USA

Dagbøker fra internettets ville ungdom


DOTCOM: Den første internettrevolusjonen er et vilt kapittel med en underlig blanding av komikk og katastrofe. Et innsideperspektiv og ettertidens klokskap hjelper oss til å spørre på nytt om alt kunne gått annerledes.

Filosof. Fast litteraturkritiker i Ny Tid. Oversetter.
Email: andersdunker.contact@gmail.com
Publisert: 2019-04-17
A Very Public Offering. The Story of theglobel.com and the First Internet Revolution / Valley of the Boom

Matthew Carnahan ( USA)

Det er en kjent sak at historiske hendelser, som den franske revolusjon, kan framstilles som både komedie, tragedie og farse – og at historiens gjentakelser ironisk synes å spille over det samme registeret. Men hva er den rette sjangeren for å fortelle historien om internettrevolusjonen? National Geographics nettserie Valley of the Boom synes å foretrekke en blanding av farse og komedie, hvor en eventuell tragedie hører til senere kapitler. Temaet er opptakten til dotcom-krisen, da en merkelig ny teknologi som ble kalt «internett», revitaliserte den amerikanske pionermytologien.

Underlige pionerer

Serien følger tre selskaper som var forut for sin tid – The Globe.com, som var Facebook ti år før tiden, Netscape, som satset på nettlesermarkedet ti år før Google, og til sist Pixelon, som ikke bare var ti år forut for YouTube, men som også var forut for den teknologien det trengte for å fungere. Med andre ord var Pixelon langt på vei noe mellom en bløff og en drøm, et landskap der grunnleggeren, den sagnomsuste halvpsykotiske og fargerike «Michael Fenne», opererte som om han var født for oppgaven. Fenne, som egentlig het David Kim Stanley, blir i doku-dramaet mesterlig portrettert av Steve Zahn, som har en mopp-liknende frisyre med blekede krøller – en look som var en forkledning for kreditorene som forfulgte ham etter at han hadde vært fengslet for børssvindel. Fennes Pixelon var kanskje visjonært og forut for sin tid, men selskapet var også langt forut for den teknologiske utviklingen og nettets båndbredde – de var ikke i nærheten av å kunne levere den live-strømmingen av bilder de så sensasjonelt lovet investorer og publikum. Fellestrekket for hovedpersonene er at de gjennomlevde dotcom-boblen mellom 1995 og 2000 – men den hysteriske Fenne var en av dem som gikk til grunne, som kapteinen på et dåreskip av en nettbedrift, som likevel med en viss rett så seg selv som en heroisk oppdagelsesreisende.

Valley of the Boom. National Geographic, USA

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)