Bestill sommerutgaven her

Dagbøker fra internettets ville ungdom

A Very Public Offering. The Story of theglobel.com and the First Internet Revolution / Valley of the Boom
Regissør: Matthew Carnahan
( USA)

DOTCOM: Den første internettrevolusjonen er et vilt kapittel med en underlig blanding av komikk og katastrofe. Et innsideperspektiv og ettertidens klokskap hjelper oss til å spørre på nytt om alt kunne gått annerledes.

Det er en kjent sak at historiske
hendelser, som den franske revolusjon, kan framstilles som både komedie,
tragedie og farse – og at historiens gjentakelser ironisk synes å spille over
det samme registeret. Men hva er den rette sjangeren for å fortelle historien
om internettrevolusjonen? National Geographics nettserie Valley of the Boom synes
å foretrekke en blanding av farse og komedie, hvor en eventuell tragedie hører
til senere kapitler. Temaet er opptakten til dotcom-krisen, da en merkelig ny
teknologi som ble kalt «internett», revitaliserte den amerikanske
pionermytologien.

Underlige pionerer

Serien følger tre selskaper som var forut for sin tid – The Globe.com, som var Facebook ti år før tiden, Netscape, som satset på nettlesermarkedet ti år før Google, og til sist Pixelon, som ikke bare var ti år forut for YouTube, men som også var forut for den teknologien det trengte . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)

Anders Dunker
Filosof. Fast litteraturkritiker i Ny Tid. Oversetter.

Du vil kanskje også like