Valley of the Boom. National Geographic, USA

Dagbøker fra internettets ville ungdom


DOTCOM: Den første internettrevolusjonen er et vilt kapittel med en underlig blanding av komikk og katastrofe. Et innsideperspektiv og ettertidens klokskap hjelper oss til å spørre på nytt om alt kunne gått annerledes.

Filosof. Fast litteraturkritiker i Ny Tid. Oversetter.
Email: andersdunker.contact@gmail.com
Publisert: 2019-04-17
A Very Public Offering. The Story of theglobel.com and the First Internet Revolution / Valley of the Boom
Regisør: Matthew Carnahan
( USA)

Det er en kjent sak at historiske hendelser, som den franske revolusjon, kan framstilles som både komedie, tragedie og farse – og at historiens gjentakelser ironisk synes å spille over det samme registeret. Men hva er den rette sjangeren for å fortelle historien om internettrevolusjonen? National Geographics nettserie Valley of the Boom synes å foretrekke en blanding av farse og komedie, hvor en eventuell tragedie hører til senere kapitler. Temaet er opptakten til dotcom-krisen, da en merkelig ny teknologi som ble kalt «internett», revitaliserte den amerikanske pionermytologien.

Underlige pionerer

Serien følger tre selskaper som var forut for sin tid – The Globe.com, som var Facebook ti år før tiden, Netscape, som satset på nettlesermarkedet ti år før Google, og til sist Pixelon, som ikke bare var ti år forut for …


Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn om du har abonnement.
Close
Logg inn

Abonnement kr 195 kvartal