Bestill høstutgaven her

Dagbøker fra internettets ville ungdom

A Very Public Offering. The Story of theglobel.com and the First Internet Revolution / Valley of the Boom
Regissør: Matthew Carnahan
( USA)

DOTCOM: Den første internettrevolusjonen er et vilt kapittel med en underlig blanding av komikk og katastrofe. Et innsideperspektiv og ettertidens klokskap hjelper oss til å spørre på nytt om alt kunne gått annerledes.

Det er en kjent sak at historiske hendelser, som den franske revolusjon, kan framstilles som både komedie, tragedie og farse – og at historiens gjentakelser ironisk synes å spille over det samme registeret. Men hva er den rette sjangeren for å fortelle historien om internettrevolusjonen? National Geographics nettserie Valley of the Boom synes å foretrekke en blanding av farse og komedie, hvor en eventuell tragedie hører til senere kapitler. Temaet er opptakten til dotcom-krisen, da en merkelig ny teknologi som ble kalt «internett», revitaliserte den amerikanske pionermytologien.

Underlige pionerer

Serien følger tre selskaper som var forut for sin tid – The Globe.com, som var Facebook ti år før tiden, Netscape, som satset på nettlesermarkedet ti år før Google, og til sist Pixelon, som ikke bare var ti år forut for YouTube, men som også var forut for den teknologien det trengte . . .



Kjære leser. Opprett/åpne din frie leserkonto med din epost over for å lese videre.
(Har du abonnement, logg inn her.)
Anders Dunker
Filosof. Fast litteraturkritiker i Ny Tid. Oversetter.

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

- Advertisement -spot_img

Du vil kanskje også likeRelaterte
Anbefalte