CIA-fly på Gardermoen

Dette CIA-flyet har vært på Guantanamo-basen minst sju ganger. For snaue fire måneder siden landet det på Gardermoen, kan Ny Tid avdekke. Luftfartsmyndighetene har ikke informert regjeringen om USAs omstridte og ukjente bruk av norske flyplasser.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Midt under Dagsrevyen, onsdag 20. juli i år, rullet et Gulfstream III ut på rullebanen på Gardermoen. Flyet, som har kjennetegnet «N50BH», er hvitt med svart mage og svarte striper på siden. Bortsett fra registreringsnummeret står ingenting på flyet. Klokken 19.22 letter flyet fra Gardermoen og setter kurs mot Le Bourget-flyplassen i Paris. Opplysningene ble onsdag bekreftet av Avinor, som har oversikt over alle fly som lander i Norge.

Ifølge de amerikanske luftfartsmyndighetene, Federal Aviation Administration (FAA), eies dette flyet av selskapet Crystal Jet Aviation med adresse i byen Albany i staten New York.

Avinor kan denne uka samtidig opplyse at 12 av de flyene som den danske trafikkministeren Flemming Hansen har bekreftet har overfløyet dansk luftterritorium, også har vært i norsk luftrom (se egen faktaboks).

Gardermoen-flyet «N50BH» knyttes til CIA gjennom en rekke oppdrag, skriver Chicago Tribune. Årsaken til at man kjenner til dette, er at alle fly som lander i USA automatisk blir registrert på sider som www.fboweb.com – en av flere kommersielle sider som videreformidler de opplysningene FAA samler inn fra fly som bruker amerikansk luftrom og flyplasser. Den historiske oversikten viser at dette Gardermoen-flyet har vært på Guantanamo Bay minst syv ganger siden 2002.

Ny Tid har fått utarbeidet en liste som viser flere av datoene CIA-flyet har vært på USAs omstridte fangebase på Cuba. Det

Da «N50BH» landet på Gardermoen i sommer, skal det ha vært på oppdrag for CIA. Flyet står på flere av de listene som aviser som Washington Post, Chicago Tribune og andre har gravd frem over flyselskaper og fly som CIA gjør hyppig bruk av.

Guantanamo Bay er militært område, og ingen sivile eller kommersielle fly har adgang til landingsbanen på basen. Ifølge amerikanske aviser, deriblant Chicago Tribune, betyr dette at «N50BH» er brukt til en eller flere statlige flyturer til Guantanamo Bay, der amerikanerne holder en del av sine terrorfanger fengslede. Avisen understreker at disse flygningene både kan være på oppdrag av CIA og/eller andre statlige institusjoner.

Flyet følger reglene for «Visual Flight Rule», som amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) har utarbeidet. Grunnen til at en velger å fly under slike regler, er at de har mer frihet til å fly når de vil, hvor de vil og hvordan de vil. Med unntak av dette skal disse flyene følge vanlige trafikkregler i luften. Luftfartstilsynet opplyser til Ny Tid at de ikke kjenner til hvorvidt det CIA-tilknyttede flyet hadde terrorfanger ombord da det landet på Gardermoen i juli. Informasjonsdirektør Robert Haast opplyser at de ikke har orientert norske myndigheter om CIA-flyet, siden de ikke har hatt kjennskap til at Gulfstream-flyet «N50BH» skal ha hatt tilknytning til CIA.

Ny Tid har de siste dagene fulgt flyruten til «N50BH» på fboweb.com. Etter å ha oppholdt seg i det sørlige USA – blant annet i Houston – satte flyet tirsdag kursen mot det nordvestlige USA, blant annet Teteboro-flyplassen ved New York.

CIA-flyet har ved flere anledninger vært innom norsk luftrom. Dette skjedde blant annet den 23. juni i 2002, da flyet fløy fra Ørebro i Sverige til Keflavik på Island.

Fellenevnere

I Ny Tid den 14. oktober kunne vi avsløre at CIA ved flere anledninger har brukt norsk luftrom i forbindelse med sine operasjoner. Men det har ikke kommet fram tidligere at CIA-fly også har landet på norsk jord.

Avinor bekreftet for en måned siden at de to Gulfstream-flyene «N379P» og «N227SV» har vært i norsk luftrom. Begge brukes til å frakte fanger til og fra den kontroversielle Guantanamo Bay-basen på Cuba. Norske myndigheter har offisielt protestert mot USAs behandling av fanger på øya, men har ifølge UD ikke tatt opp disse flyene med amerikanerne.

«N50BH» på Gardermoen har fellestrekk med flere av de andre flyene som knyttes til CIA-operasjoner og som skal ha passert norsk luftrom, slik som Gulfstream IV-flyet «N227SV.»

Eier av «N227SV» er Assembly Point Aviation ifølge FAA. Assembly Point Aviation knyttes direkte til det CIA-styrte nettet av sivile fly og flyselskaper. Fellesnevneren er Richmond Aviation som ifølge en rekke kilder, deriblant Charterhub.com, er ansvarlig for utleie av disse to flyene.

Mens det fremdeles er mulig å følge bevegelsene til Gardermoen-flyet «N50BH,» har eierne av «N227SV» sperret all informasjon om flyets bevegelser. Verken den amerikanske ambassaden i Oslo eller CIA har ønsket å svare på henvendelser fra Ny Tid om disse flyene innen avisa gikk i trykken.

Fengsler i Europa

Det har gjennom flere år versert mistanker om at USA og CIA har opprettet egne hemmelige fengsler rundt om i verden. De siste ukene har det kommet frem at flere av disse fengslene skal ligge i flere øst-europeiske land, har Washington Post skrevet. Ifølge avisen er eksistensen og lokaliseringen av fengslene topphemmelig. Kunnskapen om fengslene er det kun noen få som har, og i dokumenter kalles disse bare for «black sites». Ifølge Washington Post er det vanligvis kun den amerikanske presidenten, enkelte i CIA og noen få topper i sikkerhetstjenestene i vertslandet som kjenner til fengslene.

Ved å følge de mange flyene som CIA har kontrollen over eller leier inn, har det likevel lykkes å lokalisere de landene der CIA har uvanlig stor aktivitet. Hva som skjer i disse fengslene er det umulig å finne ut av, og amerikanske myndigheter vil ikke diskutere om det brukes ulovlige metoder eller ikke i disse fengslene.

Washington Post skriver at minst 30 av de mest prominente terrorfangene, deriblant al-Qaeda-lederen, Abu Zubaida, skal sitte i disse fengslene, fullstendig uten kontakt med verden utenfor. En annen som skal sitte i et slikt fengsel er Ramzi Binalshibh.

Det skal finnes minst fem slike fengsler, hvorav flere skal være i Europa, ifølge Washington Post. Et liknende fengsel i Thailand ble stengt av myndighetene. Etter det har forholdet mellom USA og Thailand blitt betydelig kjøligere. Denne erfaringen skal ha fått Det Hvite Hus til å gjøre alt for å hindre at det kommer ut hvem de samarbeider med i Europs, skriver den danske avisen Politiken.

Human Rights Watch i New York, offentliggjorde forrige torsdag at de sitter med beviser på CIA har transportert mistenkte terrorister fra Afghanistan til Szymany lufthavn i Polen og Kogalniceanu-basen i Romania.

Human Rights Watch og Amnesty International følger nøye med i disse fangetransportene, og de har ved flere anledninger avdekket at CIA har transportert fanger over store strekninger.

---
DEL

Legg igjen et svar