Cannesfestivalen – forutsigbarhetens palass


Et gatekarneval med sperringer langs veiene; et teaterstykke der det mest interessante skjer bak kulissene. Få har lyktes i å ivareta mystikken bedre enn den 68 år gamle rivieradivaen.

Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 12. mai 2015

Cannesfestivalen er et sirkus der noen få utvalgte får opptre i manesjen, mens majoriteten kun får se den fargesprakende teltduken fra utsiden. I en tid der filmens nedslagsfelt både utfordres og endres, mener mange at festivalen fremstår mer tidløs enn dagsaktuell, og mer trygghetssøkende enn provoserende. Festivalen er som et forutsigbarhetens palass der filmen som kunstform fortsatt dyrkes i sin reneste form. Kritiske røster har hevdet at festivalprogrammet først og fremst bærer preg av å være et utstillingsvindu for for lengst etablerte filmskapere; er du først innenfor, er du nær sagt sikret plass for evigheten. Det prestisjetunge konkurranseprogrammet får oftest dette …

Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn under om du har abonnement.

Innlogging

Abonnement kr 195 kvartal