Bestill vårutgaven med varslerbilaget her

Burlesk og kjøttfråtsende satire

KORTFILM: Farse
Regissør: Robin Jensen
(Norge)

SUNDANCE-AKTUELL KORTFILM: Den korte norske animasjonsfilmen Farse er en grotesk, hemningsløs og underholdende satire over vår tids fråtseri og dekadanse.

(Obs. Artikkelen er maskin-oversatt fra norsk av Gtranslate)

Den ti minutter lange norske animasjonsfilmen Farse vant på fjorårets Kortfilmfestival i Grimstad Terje Vigen-prisen (som er å regne som festivalens prestisjetunge «andrepris»), og er i tillegg belønnet med blant annet Fredrikstad Animation Festivals pris for beste nordisk-baltiske kortfilm. Nå er den valgt ut til kortfilmprogrammet på den viktige Sundance Film Festival i USA, som starter 23. januar.

Filmens forbilledlige «tagline» lyder som følger: En mann, en kvinne og en kjøttkvern. Kjærlighet er blodig alvor. Og der det vanligvis bare heter «en film av», står det i starten av Farse at det er «en forferdelig film av Robin Jensen». Filmen, som er produsert av selskapet Mikrofilm, holder så absolutt hva den lover i så måte – vel å merke når det gjelder innhold, ikke kvalitet.

Dekadent miljø

Det hele begynner riktignok ganske så uskyldig der vi møter en mannlig reindriftssame som blir avstandsforelsket i kvinnen i huset ved lavvoen hans. Da reinflokken blir stjålet – og han selv uforvarende havner blant tyvegodset – oppdager han imidlertid et brutalt og dekadent miljø i storbyen – for det er jo der brutaliteten og dekadansen råder, må vite. Her fråtses det i kjøtt fra tvilsomme kilder mens det produseres voldtektspornografi i kjelleren – med den kidnappede nabokvinnen som ufrivillig deltaker.

En frisk og bitende satire om overklassen og vår tids hemningsløse søken etter å få tilfredsstilt absolutt alle lyster.

- annonse -

Farse er en burlesk og herlig grotesk liten rakker av en film, som med stort hell kombinerer en naivistisk animasjonsstil (bestående av ulike teknikker) med forstyrrende nærbilder av ekte kjøttfarse, slafsende munner og andre deler av menneskelig anatomi.

Man skal neppe tillegge filmen et altfor dypsindig innhold, men den er like fullt en frisk og bitende , tire om , erklassen og vår tids hemningsløse søken etter å få tilfredsstilt absolutt alle lyster – med et og annet ironisk vink til den uskyldsrene og politisk korrekte animasjonsfilmtradisjonen den støtter seg på. Og midt i alt dette forteller den en relativt søt kjærlighetshistorie. Det er i grunnen forferdelig godt gjort.

Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Gi et svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Varsling / Regjeringen styrket ikke varslervernetRegjeringen fulgte ikke opp varslingsutvalgets forslag, verken om eget varslerombud eller egen varslingsnemnd.
Økonomi / Nordisk Socialisme – På vej mod en demokratisk økonomi (av Pelle Dragsted)Dragsted har en række forslag til hvordan lønmodtagere kan få en større del af «samfundskagen» – f.eks. ved at lukke dem ind i virksomhedernes direktionslokaler.
Fns sikkerhetsrÅd / Official Secrets (av Gavin Hood)Katharine Gun lekket informasjon om NSAs forespørsel til den britiske etterretningstjenesten GCHQ om å spionere på medlemmer av FNs sikkerhetsråd i forbindelse med den planlagte invasjonen av Irak.
3 bØger om Økologi / De Gule Veste har ordet, … (av Mads Christoffersen, …)Fra de Gule vester kom nye former for organisering innen produktions-, bolig- og forbrugsfunktioner. Og med «Degrowth», startende det med helt enkle aktioner som beskyttelse af vand, luft og jord. Og hvad med det lokale?
Samfunn / Colapso (av Carlos Taibo)Mye peker på at et definitivt sammenbrudd nærmer seg. For mange mennesker er kollapsen allerede et faktum.
Radikal chic / Postcapitalist Desire: The Final Lectures (av Mark Fisher (red.) introduksjon ved Matt Colquhoun)Skal venstresiden noen gang bli dominerende igjen, må den ifølge Mark Fisher omfavne begjærene som har vokst frem under kapitalismen, ikke bare avfeie dem. Venstresiden bør dyrke teknologi, automatisering, redusert arbeidsdag og populære estetiske uttrykk som mote.
Klima / 70/30 (av Phie Amb)Åbningsfilmen på Copenhagen DOX: de unge påvirkede politikkens klimavalg, men Ida Auken er filmens vigtigste omdrejningspunkt.
Thailand / Fighting for Virtue. Justice and Politics in Thailand (av Duncan McCargo)En magtfuld elite i Thailand – Myanmars naboland – har det seneste årti forsøgt at løse landets politiske problemer med domstolene, hvilket blot har forværret situationen. I en ny bog advarer Duncan McCargo mod «retsliggørelse».
Surrealistisk / The Seven Lives of Alejandro Jodorowsky (av Samlet og kuratert av Bernière og Nicolas Tellop)Jodorowsky er en mann full av kreativt overmot, grenseløs skapertrang og helt uten ønske eller evne til å gå på kompromiss med seg selv.
Journalistikk / «Stinkjournalistikk» mot varslereProfessor Gisle Selnes skriver at Harald Stanghelles kronikk i Aftenposten 23. februar 2020 «ser ut som en støtteerklæring, [men] ligger som en ramme rundt det forterpede angrepet på Assange». Han har rett. Men har Aftenposten alltid hatt dette forholdet til varslere, som for eksempel i tilfellet Edward Snowden?
Om Assange, tortur og straffNils Melzer, FNs spesialrapportør om tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling og straff, sier følgende om Assange:
Med ryggrad og etisk kompass intaktVARSLING Vi trenger en mediekultur og et samfunn bygget på etterrettelighet og sannhet. Det har vi ikke i dag.
- Advertisement -

Du vil kanskje også likeRelaterte
Anbefalte