Borgermakt i mørke tider


Mange blir pessimister av Trump og høyrepopulismens fremvekst, men maktmisbruk og ulikhet kan gi nytt liv til sivilsamfunnet. 

Email: kjetilroed@gmail.com
Publisert: 2017-07-13

Jeg står foran den viktigste bokhylla i sagnomsuste City Lights Bookstore i San Francisco. Vi kan kalle den «anti-Trump-hylla», eller «hylla for sivil ulydighet og aktivisme», men mest av alt er dette hylla for dem som ønsker og søker sannheten.

Det er et stort ord: sannheten – men det er viktigere enn de fleste andre ord, fordi det samler alt som er verdt å kjempe for, ja, det som gjør livet verdt å leve, i ett begrep. Det trengs et slikt fokus, for livet vi lever er under angrep fra mange hold.

USA har fått en ufordragelig bølle som president. Hvordan kom vi hit? Hvordan kan en skurk uten den fjerneste interesse for andres liv – og langt mindre for det som er sant – bli verdens mektigste mann?

Motstandens bibliotek. I hylla finnes mange klassikere: Frantz Fanon er representert med flere titler, og bøker av Emerson, Glissant, Rorty, Chomsky og Zizek står på rekke og rad. Jeg spør en av de ansatte hvilken bok som for tiden selger best, og får til svar at den overlegent mest populære i denne Trump-hatets periode er Naomi Kleins No Is Not Enough. Klein, venstresidens poster girl, har hatt enorm gjennomslagskraft med bøker som No Logo, The Shock Doctrine og This Changes Everything. Hun er verdt å lytte til, for hennes stemme samler hele venstresidens krefter – ikke bare i USA, men verden rundt.

Kleins nye bok tar opp tråden fra Sjokkdoktrinen, der hun hevder at politikere bevisst utnytter kriser som inntreffer til å få gjennom sin agenda. Slik var det med orkanen Katrina; slik var det med finanskrisen; slik er det nå. Klein kaller Trumps presidentskap «en langvarig og seig krise» og viser hvordan skandale etter skandale fungerer som blikkfang mens lover og regler implanteres under bordet. Vår manglende oppmerksomhet gjør det lett å endre det amerikanske statsapparatet bit for bit.

Abonnement kr 195 kvartal

Merkevaren Trump. Klein griper også tilbake til sin første bok No Logo, hvor hun analyserte reklameindustriens overgang til en oppmerksomhets- og opplevelsesøkonomi. Det er ikke så viktig hvilken vare som selges når selve varen er en erfaring, en idé eller en livsstil, hevdet hun. I sin nye bok minner hun oss om i hvor stor grad Trump faktisk er en slik merkevare, og at det er denne han formidler, selv …


Kjære leser. Du har nå lest månedens 3 frie artikler. Så enten logg inn hvis du har abonnement, eller støtt oss gjerne ved å tegne et abonnement for fri tilgang?