Borgermakt i mørke tider

Mange blir pessimister av Trump og høyrepopulismens fremvekst, men maktmisbruk og ulikhet kan gi nytt liv til sivilsamfunnet. 

Kjetil Røed

Jeg står foran den viktigste bokhylla i sagnomsuste City Lights Bookstore i San Francisco. Vi kan kalle den «anti-Trump-hylla», eller «hylla for sivil ulydighet og aktivisme», men mest av alt er dette hylla for dem som ønsker og søker sannheten.

Det er et stort ord: sannheten – men det er viktigere enn de fleste andre ord, fordi det samler alt som er verdt å kjempe for, ja, det som gjør livet verdt å leve, i ett begrep. Det trengs et slikt fokus, for livet vi lever er under angrep fra mange hold.

USA har fått en ufordragelig bølle som president. Hvordan kom vi hit? Hvordan kan en skurk uten den fjerneste interesse for andres liv – og langt mindre for det som er sant – bli verdens mektigste mann?

Motstandens bibliotek. I hylla finnes mange klassikere: Frantz Fanon er representert med flere titler, og bøker av Emerson, Glissant, Rorty, Chomsky og Zizek står på rekke og rad. Jeg spør en av de ansatte hvilken bok som for tiden selger best, og får til svar at den overlegent mest populære i denne Trump-hatets periode er Naomi Kleins No Is Not Enough. Klein, venstresidens poster girl, har hatt enorm gjennomslagskraft med bøker som No Logo, The Shock Doctrine og This Changes Everything. Hun er verdt å lytte til, for hennes stemme samler hele venstresidens krefter – ikke bare i USA, men verden rundt.

Kleins nye bok tar opp tråden fra Sjokkdoktrinen, der hun hevder at politikere bevisst utnytter kriser som inntreffer til å få gjennom sin agenda. Slik var det med orkanen Katrina; slik var det med finanskrisen; slik er det nå. Klein kaller Trumps presidentskap «en langvarig og seig krise» og viser hvordan skandale etter skandale fungerer som blikkfang mens lover og regler implanteres under bordet. Vår manglende oppmerksomhet gjør det lett å endre det amerikanske statsapparatet bit for bit.

Merkevaren Trump. Klein griper også tilbake til sin første bok No Logo, hvor hun analyserte reklameindustriens overgang til en oppmerksomhets- og opplevelsesøkonomi. Det er ikke så viktig hvilken vare som selges når selve varen er en erfaring, en idé eller en livsstil, hevdet hun. I sin nye bok minner hun oss om i hvor stor grad Trump faktisk er en slik merkevare, og at det er denne han formidler, selv når han er president. Hans bøllete fremtreden er en del av brandingen, påpeker hun. Selv om Trump som statsoverhode formelt ikke styrer sin egen business, casher hans familie inn på eksponeringen Trump-merket får. Denne blandingen av makt og business er ikke ny, men har aldri forekommet i så stor skala som med den sittende presidenten.

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.