Blomsterbarn Blues


Et halvt århundre etter The Summer of Love står motkulturens barn frem med sine oppvekstfortellinger.

En ettermiddag i 1976 står en tynn jente, seks år gammel, i korridorene på The French American Bilingual School i San Francisco idet klokka ringer ut for dagen. Hun ser mylderet av småjenter i marineblå skjørt, knestrømper og fint oppsatte fletter bli tatt imot av sine familier. Hennes eget hår er ubehjelpelig festet med en gummistrikk (kjøkkentype).
Mattelæreren har gitt elevene en hjemmeoppgave: De har blitt bedt om å legge merke til ulike former og figurer i sine nærmiljøer. Jenta observerer familiekvadratene og -trekantene stille, på avstand. Hun konstaterer: «Pappa og jeg er bare to punkter. En linje. Ikke engang en form.»
Scenen er hentet fra amerikanske Alysia Abbotts memoarer om oppveksten med sin far, den innflytelsesrike homopoeten Steve Abbott, i det motkulturelle Haight/Ashbury-distriktet på 70- og 80-tallet. Tittelen Fairyland: A Memoir of My Father spiller på den bohemske fantasiverdenen med «flytende grenser» som far og datter levde i – den absolutte antitesen både til Steve Abbotts egen oppvekst i et strengt katolsk hjem og Alysias skolehverdag blant diplomat- og overklassebarn (Sofia Coppola lager nå film basert på boken, red.anm.).

Kjære leser. Du har lest over 15 frie artikler, kan vi derfor be deg tegne abonnement? Da kan du kan lese alt (inkludert magasinene) for 69 kr.

Du vil kanskje også likeRELATERT
Anbefalte