Blikk for det vi ikke kan se


Eksil og fattigdom hang som en skygge over Cinéma du Réel-kortfilmfestival.

Underviser filmvitenskap på NTNU
Email: endreeid@gmail.com
Publisert: 14. april 2016

Mennesker som utveksler blikk, og mennesker som betrakter omgivelser, kobles ofte til kvaliteten vi kaller «filmatisk». Det åpenlyst filmatiske i blikket bekreftes i to kinoaktuelle filmer: Carol (Haynes, 2015), som i lange sekvenser flyter som elegante, ordløse blikkvekslinger mellom undertrykte følelser og Sauls sønn (Nemes, 2015), som stiller oss ansikt til ansikt med et av Holocausts ofre og hans kamp for å bevare fatningen mens han ser hva som skjer rundt seg.
Saul i sistnevnte film, en fange som jobber i en konsentrasjonsleir i Auschwitz, må bruke øynene for å orientere seg i dødsmaskineriet, men ønsker egentlig at han ikke kunne se. «Det …

Kjære leser. Du kan lese én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen. Evt tegn abonnement (69kr/mnd) for å kunne lese alt (inkludert magasinene). Om du ikke er det allerede. Logg inn eller registrer deg først i toppen/menyen før bestilling.

Abonnement kr 195 kvartal