Blendet av scenelyset

I en tidlig scene i dokumentaren The Dazzling Light of Sunset, som vant prisen beste debutfilm under dokumentarfilmfestivalen Visions du Reel i Sveits i vår, fester kamera blikket på et pastellblått hav mot en blek himmel, omkranset av svaberg og trær. Men når vi tar det i øyesyn, kan vi skimte sømmer i landskapet, og vi skjønner snart at det vi ser på er et tapet, et falmet og slitt tapet.

The Dazzling Light of Sunset
Regi: Salomé Jashi

Georgia/Tyskland, 2016
(Klikk her for som abonnent å se filmen)

Denne optiske illusjonen rammer inn kontoret til journalisten Dariko Beria, og fungerer som indikator på det som skal komme. Sammen med sin kollega jobber Dariko for den lokale tv-kanalen i en georgisk landsby, og sammen bruker de dagene på å filme og rapportere om store og små hendelser som skjer i regionen. Oftest er de små: Et nytt og dekorativt fortau er blitt lagt i en av landsbyens gater; en bonde har fanget en sjelden ugle; en skjønnhetskonkurranse for tolvåringer har gått av stabelen; et bryllup har funnet sted. Dariko er til stede for å fange det hele, men det er ikke gjennom hennes kamera vi blir presentert for disse scenene – hun forblir i forgrunnen, som en del av historien dokumentaren forteller. Mens vi følger henne gjennom arbeidshverdagen, ser vi situasjonene utspille seg fra behagelig avstand – kamera er statisk, og gjennom mangelen på voice-over eller andre forklarende elementer, blir vi oppfordret til å observere de stiliserte tablåene, lete etter detaljer og dra våre egne slutninger.

Iscenesettelse. Darikos tilstedeværelse i filmen indikerer at hun ikke bare er et utsynspunkt, men også en del av det livet som dokumentaren forsøker å fange. Samtidig gjør nærværet hennes det tydelig at mye av det som utspiller seg foran henne, fremstår inautentisk, innøvd. Dokumentarfilmskaperne har her gjort et interessant grep: De er ofte til stede lenge før ting starter ordentlig, og får slik med seg alle rundene med øving, terping og forberedelser. Før skjønnhetskonkurransen løper de stressede arrangørene rundt i lokalet, skjellsordene flyr, jentene drilles til å gå ned en catwalk, de er stive og ser ubekvemme ut, en mann står på sidelinjen og roper at de ligner ender som går i rekke. Men når arrangementet er i gang og vinneren kåres, er det de senere øyeblikkene av innøvde bevegelser, smil og taler Dariko fanger med kameraet sitt.

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Kommentarer
DEL
LiveDanielsen
Danielsen er fast filmkritiker i Ny Tid. Epost liveod@gmail.com