Blendende vakkert og poetisk med melankolske øyeblikk


Cinemateket i Oslo sparker i gang det nye året med visning av japansk anime. Månedens film i januar 2019 er Maquia: When the Promised Flower Blooms av Mari Okanda.

Lørdahl er journalist, kritiker, dj og fast skribent i Ny Tid.
Email: tommy@oslofilmfestival.com
Publisert: 2019-01-02
Maquia: When the Promised Flower Blooms

Mari Okada (Japan)

Maquia: When the Promised Flower Blooms er en blanding av sci-fi, fantasy og dramatisk middelaldereventyr som forteller en svært spesiell historie om en enslig mor og hennes adopterte sønn. Fortellingen er personlig for manusforfatter og regissør Mari Okada, som selv vokste opp med en alenemor, og helt fra starten har hun markert et ønske om størst mulig kontroll over resultatet. Til slutt fikk hun debutere som regissør – og debuten etterlater ingen tvil om et stort talent, også på regifronten: Okada har skrevet manus til vel tjue japanske animefilmer, inkludert de meget gode The Anthem of the Heart og Anohana: The Flower We Saw that Day.

<br>[ntsu_youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=fi1gmq0CwcA

Morsrollen

Maquia er historiens hovedperson. Hun bor i en isolert koloni av (tilsynelatende) unge, blonde jenter. Alle vever de på duken Hibiol, som bærer i seg minnene om våre liv. Alle er dessuten udødelige, så selv om utseendet skulle tilsi at de er midt i tenårene, kan de være flere hundre år gamle. De går under navnet «iorpher».

På kino i Norge har japansk anime vært dominert av filmer fra selskapet Studio Ghibli.

Hverdagen endres dramatisk når de blir angrepet av styrker fra et nærliggende kongedømme, Mezarte. Mekaniske drager som flys av soldater, fanger blant andre Maquia. De er på jakt etter hemmeligheten bak iorphenes udødelighet, og de vil finne en jente til landets prins. Maquia flykter og ender alene i en stor skog. Stillheten brytes av skrik fra en liten gutt. Hun går etter lyden og finner gutten låst fast i armene til sin døde mor. Maquia kaller ham Arial og tar ham til seg.

Arial er en vanlig dødelig gutt. Hans nye mor er udødelig og vil alltid se ut som om hun er 15. Utfordringen i å bli mor fører til en rekke episoder: forfølgelse, fordommer og løgner – og ikke minst gripende scener som nok vil gi flere blant publikum fuktige øyne.

Abonnement halvår kr 450

Iorpher er udødelige – og evig tenåringer.

For Okada er selve morsrollen viktig, men også konseptet tid – opplevelsen og følelsen av denne: Tiden er forskjellig for barn og voksne, og komplett annerledes for dyr. Og mens vi lever, vil den oppleves forskjellig for hver eneste av oss.

Kreativt gruppearbeid


Kjære leser. Du har allerede lest månedens 4 frie artikler. Hva med å støtte NY TID ved å tegne et løpende online abonnement for fri tilgang til alle artiklene?


Legg igjen et innlegg

(Vi bruker Akismet for å redusere spam.)