– Etikkmedlem av PR-hensyn

Initiativ for etisk handel (IEH) beskyldes for å ha diffuse prinsipper.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

– Det som har vært problemet er at medlemskap ofte blir sett på som en garanti for etisk handel. Det finnes ingen mulighet til å se om bedrifter er medlem kun av pr-hensyn, sier Pia Gaarder i Norwatch.

Som eksempel bruker Gaarder klesprodusenten Russeservice, som leverer klær til russen.

Tidligere brukte Russeservice en leverandør i Pakistan, men skiftet i fjor til en billigere leverandør i Kina.

Etter at Norwatch rettet søkelyset på leverandørkjeden til Russeservice, meldte bedriften seg inn i IEH.

– En av årsakene var at bedriften skulle få hjelp i pr-hensyn. Medlemskapet har ikke hindret bedriften i å oppføre seg slik bedrifter ikke skal, sier Gaarder.

Kristin Holter i IEH forteller at de jobber med å lage tydeligere medlemsprinsipper.

– Vi skal være et ressurssenter. Vi er ikke noen garantiordning, men tilbyr kunnskap og verktøy til de som vil bli bedre på etikk, sier hun.

---
DEL