– Vi vekker oppmerksomhet

Elektriske biler er ikke bare miljøvennlige. De er også billigere i drift enn bensinbiler.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Små, firkantede, og noen sinker i trafikken. Men elbiler trenger ikke være kjedelige. Sykepleier Kathrine Myer Svendsen og medisinstudent Bjørn Egil Andreassen fikk sin elektriske Kewet Buddy flammelakkert.

– Det er vår egen design. Det er morsomt å sette litt personlig preg på bilen, noe som avspeiler oss som personligheter. Vi hadde sett bilder av buddyer lakkert med blomstret mønster, men Bjørn syntes blomster var litt femi, sier Svendsen.

Bjørn Egil Andreassen fant i stedet fram en gammel bilbanebil som var favoritten da han var liten, tok den med til importøren og sa at de ville ha makent mønster på sin bil. Svendsen forteller at flammelakkering vekker oppmerksomhet, og at mange peker og smiler når hun kjører forbi. Designet var så populært at importøren ringte og spurte om det var greit at en annen kunde som hadde falt for bilen, fikk lov til å ha maken lakkering.

– Så nå finnes det en elbil til med flammelakkering i Norge. Men vi var pionerer.

Paret kjøpte elbil av rent økonomiske grunner. Selv om den var dyrere i innkjøp enn en bensindreven småbil, sparer de mye på at de ikke betaler i bomringen og at årsavgiften bare er på 370 kroner. Å «fylle tanken» er også så og si gratis. Det koster 300 kroner i året for fri ladning av batteriene ved spesielle ladestasjoner. Hvis man trenger å lade batteriene hjemme, koster en full tank fire til åtte kroner.

Til sommeren skal Kathrine og Bjørn gifte seg. Etter vielsen planlegger de å kjøre av gårde i den flammelakkerte elbilen, og håper å vekke oppsikt. Da de kjøpte bilen var begge studenter, og lave faste utgifter var viktig. Nå tenker de mer på miljøet, og når de trenger å skifte til en større bil, er et miljøvennlig alternativ en selvfølge.

– Vi bor i en forurenset del av byen, med mye støv. Nå synes jeg det er ubehagelig å stå bak en vanlig bil. Det blir nok en biodiesel- eller hybridbil neste gang. Hvis det kommer en elbil på størrelse med en liten personbil og med lengre kjørelengde, vil det være aktuelt, sier Svendsen.

Bilen de har nå har en rekkevidde på åtte mil ved pen kjøring. Det er ikke nok til å gjøre bilen egnet for langkjøring, spesielt når det ikke finnes ladestasjoner utenfor byene. Svendsen kunne godt tenke seg at bensinstasjoner tilbød oppladning i tillegg til bensin.

Det finnes gode ordninger for folk med elbil, men skal man kjøre med biodiesel, må man stort sett sørge for drivstoff selv. Det finnes foreløpig bare to pumper med biodiesel i Norge, den ene i Oslo-området og den andre i Stavanger.

– Myndighetene burde tilrettelegge for at folk skal kunne velge mer miljøvennlige biler, sier Svendsen.

---
DEL

Legg igjen et svar