– Gledelig opplagsøkning

– Opplagsøkningen gjør at det går mot et spennende 50-års jubileum for avisa neste år, sier Ny Tids redaktør Stian Bromark.

Ny Tid

Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter.
(Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Ny Tids vervekampanje etter sommerferien har foreløpig gått over all forventning. En forkjølet og overarbeidet redaktør vifter fornøyd med tallene:

– Bare den siste uken har vi fått 170 nye abonnenter. Fortsetter den positive trenden ender vi opp med rundt 5000 i opplag ved årets utgang. Det vil si en opplagsøkning på 15-20 prosent, sier Stian Bromark.

Dermed ser det ut til at Ny Tid har snudd den nedadgående spiralen fra de senere årene.

– I fjor lå markedsføringen nede med brukket rygg. Det valgte styret å gjøre noe med. Dette er den første opplagsøkningen på gud-veit-hvor-mange-år. Og det er veldig inspirerende å jobbe redaksjonelt når markedsføringen fungerer og det gir uttelling i form av flere lesere, legger den konstituerte redaktøren til.

Fornøyde lesere

11.000 tidligere Ny Tid-abonnenter har fått tilsendt tre nummer av avisa gratis den siste måneden. Det har gitt uttelling.

– Vi har fått tilbakemelding fra våre telefonselgere at dette har vært en takknemlig jobb for dem. 15-20 prosent av de som blir oppringt tegner abonnement, og det er langt over det vi forventet, forteller Bromark.

Mange har vært positivt overrasket over at Ny Tid fortsatt eksisterer og er så oppegående, ifølge Bromark, som fremhever satsingen på innenriks som en årsak til opplagsøkningen:

– Vi har fått tilbakemelding fra leserne våre at de er fornøyd med dette veivalget. Vi nærmer oss nå den fordelingen av stoff som vi ønsker, nemlig halvparten innenriks og resten fordelt på utenriks og kultur.

– Forplikter

– Men opplagsøkningen forplikter at vi etterlever den nysgjerrigheten vi har vekket hos tidligere abonnenter, mener Ny Tid-redaktører.

Neste år er det 50 år siden avisa, den gang den het Orientering, ble stiftet.

– Ved å feire jubiléet, så knytter vi oss til en avistradisjon som hadde enormt mye å si for det frie ordet. Orientering var helt unik på 1950-tallet i forhold til å påvirke norsk politikk. Denne politiske kraften skal vi søke å oppnå fremover, sier Bromark, og viser til at et opplag på 5000 vil gi avisa muligheter til en ytterligere å utvidelse av redaksjon og markedsføring.

På spørsmål om redaktøren ser noen sammenheng mellom Ny Tids opptur og de gode resultatene for SV på meningsmålingene i det siste, svarer han:

– Til tross for at vi ikke lenger er en partiavis, skaper det et større potensiale for nye abonnenter når venstresidens største parti gjør det godt. Men grunnen til at SV gjør det så godt er antageligvis en gryende radikalisering og et opprør i samfunnet. Dette tror jeg Ny Tid har fanget opp uavhengig av SVs framgang.

– Til og med Carl I. Hagen

– Men det var jo bare en måned siden Høyre suste oppover meningsmålingene?

– Jo, men det er en stor forskjell for oss om SV ligger på seks eller tolv prosent. Hvis vi bare får en brøkdel av disse som abonnenter, vil vi doble opplaget, svarer Bromark.

Han mener at det virker som tiden er moden for venstresidens idéer i de etablerte partiene:

– For noen dager siden hørte jeg på radioen at til og med Carl I. Hagen tok til ordet for gjeldssletting for fattige land.

– Hvorfor er det så vanskelig å få tak i Ny Tid i løssalg, da?

– Narvesen vil rett og slett ikke ha oss fordi vi har vært for usynlige. Foreløpig satser vi på abonnement-siden, men dersom tilstrekkelig av våre abonnenter går og spør etter Ny Tid i Narvesen, er det ihvertfall håp om at enkeltkiosker tar oss inn, håper Bromark.

Foreløpig har redaktøren en oppløftende opplagsøkning å glede seg over.

---
DEL

Legg igjen et svar