Therese Bjørneboe. Foto: Truls Lie

Bjørneboe og teatrets fremtid


SAMTALE: Har vi for mange «småborgerlige» eller estetiserte dramaer når tiden rommer så mange store politiske problemer? Therese Bjørneboe om sin far og teatret før og nå.

Ansvarlig redaktør i Ny Tid.
Email: truls@nytid.no
Publisert: 6. oktober 2020

I essayet Teatret i morgen (1966) er Jens Bjørneboe ganske tydelig på hva som bør være viktig teater. Jeg møter hans datter, Therese Bjørneboe, som har drevet Norsk Shakespearetidsskrift i over 20 år, for å drøfte hennes fars meninger og teatrets betydning.

I essayet på 60-tallet og andre steder skriver Jens Bjørneboe først hva morgendagens teater ikke skulle bli da «dynastiet ‘Borgerlig Drama’ i arvefølgen Hebbel-Ibsen-Strindberg-O’Neill er abdisert». Det meste av drama og litteratur var etter atombomben i Hiroshima og Nagasaki foreldet, modent for museer. Deres «naturalistiske psykologi» om det …

Kjære leser. Du må nok være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere enn én fri artikkel per dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn.

Abonnement kr 195 kvartal