Betimelig om arrangerte ekteskap i Europa

ARRANGERT EKTESKAP: Red Moon er like mye familieterapi som en hjerteskjærende roadmovie.
Red Moon Regissør Tülin Özdemir
Nick Holdsworth
Holdsworth er forfatter, journalist og filmskaper.
Email: holdsworth.nick@gmail.com
Publisert: 10.09.2019

Red Moon

Tülin Özdemir

Belgia

Tülin Özdemirs rørende historie om en tyrkisk kvinne som blir sendt til Europa som niåring og i en alder av tretten giftes bort til en fremmed mann som er fem år eldre enn henne, er en betimelig beretning om den eldgamle praksisen med arrangerte ekteskap i enkelte kulturer.

Red Moon er stramt fokusert rundt det nære forholdet mellom landsbyjenta Hafize og niesen hennes. De to kvinnene – med en aldersforskjell på litt mer enn ti år – samarbeider om et felles forsøk på å gjøre noe med skadene generasjonsbetinget fattigdom, paternalisme og arrangerte ekteskap har påført dem og de andre kvinnene i klanen deres.

Hafizes reise er en granskning av hennes identitet som barnehustru, mor og omsorgsperson, der hun søker frihet fra en fortid som fremdeles hviler tungt på hennes hjerte og sjel. Red Moon er terapeutisk nok til å gi håp og har tilstrekkelig framdrift til å holde publikum fast i en inderlig og rørende historie.

Bytte av identiteter

Filmen begynner og slutter på gresskledde kalksteinsklipper høyt over sjøen, mens Hafize forteller sin niese om en byråkratisk feiltakelse, som innebar at hun som seksåring ble identifisert som gutt og fikk et blått tyrkisk identitetskort i stedet for et lyserødt. Det ble senere ordnet opp i situasjonen, og hun tok isteden navnet og identiteten til en eldre søster.

Det kan virke som et heller ullent startpunkt for historien om en kvinne som filmens teaser refererer til som tvangssendt som barn til Europa, men for heltinnen i Red Moon er dette nærmest som en arvesynd, et identitetsrøveri som har plaget henne resten av livet.

«Jeg skulle gjerne tilgi deg, men jeg kan ikke.»

Når tante og niese vandrer gjennom de så å si tomme, overgrodde gatene i Hafizes landsby på en støvete tyrkisk slette – sett gjennom et trangt vindu i den gamle, nå forlatte, skolen hennes, eller langs veien hun gikk sammen med faren den morgenen hun ble sendt til Europa – stiger det fram en historie om fattigdom, håpløshet og gamle, foreldede skikker.

Avsløringer

Red Moon Regissør Tülin Özdemir

Samtaler mellom Hafize og hennes aldrende mor – som selv ble giftet bort til en ung soldat hun møtte for første gang på bryllupsdagen – gir rammen for én av flere «avsløringer» som er spredt utover i filmen: at det var hennes egen eldre søster som ba om at hun måtte bli sendt for å være sammen med henne i Brussel, der også hun allerede var en ung brud i et arrangert ekteskap.

Niåringen Hafize var oppspilt og nysgjerrig: «Jeg trodde jeg bare skulle være borte noen få dager eller uker», sier hun, og legger til at Belgia (som hun ikke visste noe som helst om) i hennes småpikeforestillinger var et sted «rett bortenfor» de nærmeste åsene.

Overlevert av sin far. Etter en lang marsj i grålysningen ble Hafize overlevert av faren, så godt som uten et ord.«Hils søstrene dine fra meg», sa han før han strøk henne over håret og gikk uten å se seg tilbake. Hafize verken så eller snakket med faren igjen. Det er bare helt i slutten av filmen at hun tar opp dette sviket – det eneste av mange hun ikke kan tilgi. I en smertefull scene konfronterer hun en livslang lidelse i en samtale med sin avdøde far ved graven hans. Det er et åpent sår på en reise der det føres få andre samtaler med mennene i hennes liv (vi ser ikke andre enn to onkler, og hører, kort og indirekte, bare én).

Tülin Özdemir

«Ingen har gjort meg så vondt i mitt liv som du», sier Hafize henvendt til farens tause grav. «Hvorfor?»

«Jeg skulle gjerne tilgi deg, men jeg kan ikke», sier hun før hun snur seg og går uten å se seg tilbake.

Filmen har stadige innslag fra et dagsaktuelt tyrkisk bryllup, og Red Moon runder av med en siste akt som er konsentrert om starten på en forsoning mellom Hafize og den eldre søsteren som var ansvarlig for å få henne til Belgia.


Oversatt av Sigrid Strømmen

Gratis prøve
Kommentarer