Bensinavgift til bistand?

EU har over tid gitt stadig mindre bistand til fattige land. Nå foreslår den tyske regjeringen at EU innfører en avgift på flybensin og at inntektene går til u-hjelp, først og fremst til afrikanske land.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Ideen ble lansert fra tysk og fransk hold på Davos-møtet i januar, der hvor klodens politiske og økonomiske makthavere møtes en gang i året. Seinere har finansministrene i Frankrike og Italia støtta forslaget.

Skattepolitikk er ett av de områdene der EU bare kan fatte vedtak hvis alle de 25 regjeringene er enige om det. Slik skal det være også i framtida – i henhold til forslaget til EU-grunnlov. Det er derfor ikke opplagt at det tyske forslaget blir vedtatt.

Hvorfor flyselskapene?

Den europeiske flybransjen har naturligvis reagert skarpt. Generalsekretæren for organisasjonen deres, AEA, syns det er bra med humanitære initiativ, «men hvorfor ramme flyselskapene? Bransjen vår er midt oppe i en fundamental krise. Hvis ministrene mente alvor med å hjelpe fattige land, burde de heller fremme reiser og turisme til disse områdene.»

Nå kan en nok tvile på om færre vil reise til turistmagnetene i fattige land om prisen på ei flyreise øker med en femtilapp eller to. Med en avgift på 300 euro per tonn, er det noe slikt det er snakk om.

Fly er klima-verstinger

Miljøorganisasjonene ser det motsatt. Det er flyselskapene som er privilegert. Det betales avgift på drivstoff til biler og busser og dieseltog. I mange EU-land er avgiften lav, men på flybensin er det ingen avgift overhodet. Dermed har flyselskapene en urimelig konkurransefordel. Det er særlig provoserende fordi fly bidrar ekstra mye til klimaproblemene, blant annet fordi utslippene skjer i så stor høyde.

Til nå har ingen land vågd å innføre en avgift på flybensin på ensidig basis. Og det har aldri blitt noen internasjonal enighet om å innføre en slik avgift.

Mye motstand å overvinne

EU-kommisjonen sa på mandag at den ikke har noen holdning til det tyske forslaget. Og miljøkommissæren Stavros Dimas skyver flyselskapene foran seg: – De vil tape i konkurransen over Atlanterhavet, så dette må ses på i et globalt perspektiv.

De ulike EU-land har ulike interesser i denne saken. Noen har flyselskap som hovedsakelig flyr innen Europa, andre har flyselskap som flyr over hele verden. Irland hører til i den andre gruppa, og mange andre EU-land vil gjerne skyve et irsk veto foran seg. Men foreløpig har Irland ikke tatt standpunkt – heter det på offisielt irsk hold.

Så det går fortsatt an å håpe på at ingen regjering vil bli sittende med en så svart Svarteper som å hindre både en kjærkommen miljøavgift, en dreining av reisemønstret vekk fra flyreiser – og økt bistand til fattige land.

---
DEL

Legg igjen et svar