Beintøff kvinnekamp i en mannsdominert bransje

Merchants of Truth, skrevet av Jill Abramson (f. 1954) – den første kvinnelige sjefredaktøren for The New York Times i perioden 2011 til 2014, fungerer som en slags biografi over to av de største avisene i USA, The New York Times og The Washington Post, samt de to nye mediebedriftene Vice og BuzzFeed. Boken har en lengde på hele 544 sider og framstår som en krysning mellom en memoar, et gravjournalistisk verk, en rapport og til tider også et leksikon som presenterer leseren for store mengder informasjon. Utgivelsen kom som et resultat av Abramsons raseri etter at hun fikk sparken fra The New York Times av dens utgiver, Arthur Sulzberger. Siden 2016 har hun jobbet som politisk spaltist for The Guardian.

I Merchants of Truth tar Abramson oss med på innsiden av amerikansk journalistikk gjennom 13 forskjellige kapitler: tre om hvert av de største nyhetsmediene i USA, og ett om Facebook. Boken har ikke noe spesifikt budskap, men den gir oss et bredt innblikk i den mannsdominerte amerikanske journalistikken, slik at vi lesere . . .



Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)
Abonnement kr 195 kvartal