Avsporing fra tog til buss

Jernbanen er uovertruffent som miljøvennlig transportmiddel, sier NSB. Men etter at Kragerøbanen ble nedlagt, foretrekker folk i Kragerø å ta den mye billigere og mer pålitelige Sørlandsbussen – eid 100 prosent av NSB.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

1. januar 1989 var det over og ut. Lokaltoget fra Neslandsvann hadde for siste gang tatt med seg passasjerer fra stoppestedet Neslandsvann på Sørlandsbanen ned til Kragerø.

Nesten 13 år etter at Natur og Ungdoms aksjoner og lokalbefolkningens kamp for bevaring av Kragerøbanen mislyktes, vitner kun rustne jernbaneskinner på deler av det gamle sporet til Kragerø at over 150.000 passasjerer brukte banen årlig så seint som i 1980.

Hvor mange som i dag tar jernbanen når de skal til Kragerø, for så å bytte til togbussen fra Neslandsvann til Kragerø, er det ingen som kan svare på. Men alt tyder på en dramatisk nedgang av passasjerer.

– Da vi begynte å kjøre togbuss etter nedleggelsen av Kragerøbanen, fraktet vi alltid 40-50 passasjerer til og fra togene på Neslandsvann på fredagene og søndagene. Nå plukker vi opp 4-5 passasjerer på Neslandsvann, forteller trafikksjef Helge Waldemarsen i Drangedal Bilruter.

– Vi har sluttet å ta toget. Når vi skal til Oslo tar vi Sørlandsbussen. Det er en sørgelig utvikling. Vi ønsket å bevare Kragerøbanen. Men vognene hadde trebenker, og det er vel ikke det man kan tilby dagens reisende, sier tidligere ordfører i Kragerø, Magnar Kalseth.

– Jeg har gitt opp NSB, jeg orker ikke lenger irritasjonen. I sommer forsøkte jeg forgjeves å ta toget for å besøke min sønn i Hokksund, men endte opp med å ta Sørlandsbussen, sier Gunvor Våsjø fra Holtane utenfor Kragerø, som tidligere kunne rusle ned til Kragerøbanen og ta lokaltoget.

Det uovertruffent beste miljøalternativet, sier NSB om jernbanen. Men mens færre benytter seg av toget for å reise til og fra Kragerø, benytter stadig flere seg av Sørlandsbussen, som eies 100 prosent av – ja, NSB.

– Vi er slettes ikke fornøyd med at folk gir opp toget. Men alt sammen koker til sjuende og sist ned til økonomi. Og Neslandsvann er ikke akkurat verdens navle, sier informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB.

Ny Tid har tatt turen langs Kragerøbanens gjengrodde jernbaneskinner.

---
DEL

Legg igjen et svar