Bestill høstutgaven her

Autentisk filmkunst

NORSK SPILLEFILM: Itonje Søimer Guttormsens Gritt er laget med en annen metode enn de fleste spillefilmer og er en fascinerende og sjeldent forfriskende norsk debutfilm.

Den norske spillefilmen Gritt handler om en performancekunstner som strever med å få gjennomført et ambisiøst kunstprosjekt, og følger hennes opplevelser i Oslos alternative teater- og kunstmiljøer etter et lengre opphold i utlandet. Om dette utgangspunktet kan virke noe navlebeskuende, tar debuterende langfilmregissør Itonje Søimer Guttormsen den metaforiske tyren ved hornene allerede fra anslaget. Vi introduseres for filmens hovedkarakter Gritt Dahl (spilt av Birgitte Larsen) i samtale med forfatter og skuespiller Marte Wexelsen Goksøyr – som i likhet med mange andre kulturpersonligheter i filmen spiller en versjon av seg selv – om deres respektive prosjektideer, hvorpå Gritt advarer Goksøyr mot ikke å bli mer selvopptatt enn politisk i utformingen av sitt konsept.

Den påfølgende scenen utspiller seg på et norsk-amerikansk kulturutvekslingsarrangement i New York, der Gritt deltar som det hun kaller undercover støttekontakt for nettopp Goksøyr, som har Downs syndrom. Sekvensen avsluttes med at skuespiller Ingrid Bolsø Berdal sier i et sceneintervju at de som utøvende kunstnere bør passe seg for å bli for navlebeskuende. Utsagnet er formodentlig rettet mot Knausgård-vinden som blåser over tilstelningen, men fremstår ikke desto mindre som et av filmens mange metafiksjonelle grep. Og la det være sagt: Til tross for at filmskaperen åpenbart har personlig kjennskap til utfordringene så vel som miljøene hun skildrer, oppleves Gritt verken som selvopptatt eller navlebeskuende.

Autentisk og særegent

Miljøskildringer med genuin og gjenkjennelig rot i virkeligheten har i mine øyne vært et . . .

Kjære leser. Opprett/åpne din frie leserkonto med din epost over for å lese videre.
(Har du abonnement, logg inn her.)

911:

Do the right thing


Spike Lee: NYC EPICENTERS 911->2021½
Spike Lees dokumentarserie som nå går på HBONordic, er en omfattende skildring av New York – ispedd minner, historier og innsikt fra øyenvitner til byens største terroraksjon.
DOKUMENTARFILM:

20 år etter 11. september


Dylan Avery: SEVEN
Et forskningsteam i Alaska har via forskning og nye datasimulerte modeller konkludert med at NIST-rapporten om 11. september har tatt feil. Noe for NRK?
ØKOFILM:

Sorg er det vi føler – når et tap er et faktum (se filmen her)


Andrea Culková: Žal Žen (Grief / Sorg)
Extinction Rebellion er en protestbevegelse i rask vekst. De går inn for å omforme kjærligheten til naturen og raseriet over politikernes passivitet til kollektiv handling. Men hva med sorgens politiske potensial?
CANNES:

Videreføring snarere enn reprise


Joachim Trier: Verdens verste menneske
Med Verdens verste menneske har Joachim Trier meget mulig laget sin hittil beste film. Og det er mer enn bare hovedstaden som knytter den til Reprise og Oslo, 31. august.
22. JULI:

Traumeberetningen


Aslaug Holm, Sigve Endresen: Generasjon Utøya
Utøya som arnested for gryende partitilknytning: Denne generasjonen lar seg fortsatt ikke kneble.
22. JULI:

Et undersøkende nåtidsbilde av 22. juli


Tommy Gulliksen: Arven etter 22. juli
Tommy Gulliksens andre dokumentar om 22. juli viser en sårbarhet som er både reflekterende, undrende og oppriktig ærlig.
Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Du vil kanskje også likeRELATERT
Anbefalte