Årets suverene opplagsvinner

Ingen annen norsk avis var i nærheten av Ny Tids økning i 2006, verken i prosent eller rene tall.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).
[opplagstall] Da Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i dag offentliggjorde opplags- og lesertallene for 2006, var det økningen til én avis som skilte seg sterkt ut fra alle de andre: I 2006 økte Ny Tids opplag med hele 114 prosent, og endte på et godkjent opplag på 9258 som gjennomsnitt for fjoråret. Opplaget for 2005 var på 4320 eksemplarer, og økningen kommer etter at avisa i januar 2006 siden la om fra tabloid til magasinformat.

– Det er en fantastisk og sjelden mulighet å få lov til å sette seg ned og finne ut hva det er vi har mest lyst til å gjøre, for deretter å forsøke å gjøre det. Dette er en deilig anerkjennelse og at bevis på at leserne mener vi gjør noe riktig, sier ansvarlig redaktør Martine Aurdal.

Siden avisa første gang kom i magasinformat i januar 2006, har altså mottakelsen blant leserne vært formidabel. Ny Tid og daværende redaktør Dag Herbjørnsrud, nå utviklingsredaktør, gikk den gang ikke ut med presise mål for opplaget, men i dag jubler hele redaksjonen for resultatet.

– Hele staben i Ny Tid har jobbet hardt gjennom året, for å lage et bedre journalistisk produkt og for å nå ut til stadig flere. Nå stevner vi videre framover, med opplagstoppen som mål også neste år, sier Aurdal.

Også de andre opplagsvinnerne var såkalte nisjeaviser: Dagens Næringsliv økte mest blant dagsavisene, med en framgang på 2336 aviser. Morgenbladet økte for fjerde år på rad, i fjor med 1850 eksemplarer. Ukeavisa har dermed hatt en økning på totalt 117 prosent over fire år – omtrent den samme prosentvise økning som Ny Tid altså har hatt i sitt første år i magasinformat. ■

---
DEL

Legg igjen et svar