Å komme hit til Clermont-Ferrand ved foten av Aurvegne – etter en eksotisk togreise fra kriserammede Paris – og puste inn klar, kjølig fjelluft, hilse på usnobbete og vennlige innbyggere, og ikke minst oppleve en infrastruktur som er ideelt tilrettelagt for de mangfoldige evenementene, er som å komme til en annen verden. Stedet, som har rundt 140 000 innbyggere, favner blant annet to sammenslåtte middelaldersentra, Clermont og Montferrand, og har en historie som går helt tilbake til tiden før Julius Cæsar. Tvillingbyene, som omkranses av vulkaner, ble slått sammen en gang på 1700-tallet, og utgjør en perfekt ramme rundt en unik og usedvanlig fargerik festival. Byen er, foruten festivalen, mest kjent for å være hovedsete for Michelin-konsernet, og åsted for tegneseriene om Asterix og Obelix.
Stor variasjonsbredde. Årets festival mønstret i alt 23 ulike kategorier kortfilm, med den internasjonale og den nasjonale klassen som de største og mest severdige. I tillegg kom klasser med eksperimentell film, musikk, animasjon, mat og en «tributtkategori» der klassisk polsk kortfilm, med utspring i filmskolen i Łódz, fikk boltre seg i fri og livskraftig dressur.
Fra det mangfoldige festivalprogrammet har jeg valgt ut fire kortfilmer: to stykker med ren skandinavisk tilhørighet, et fransk-finsk samarbeidsprosjekt og et unikt fransk animasjons-bidrag. Samtlige filmer inneholder mye humor, i form av satire og/eller stilisert iscenesettelse, men det finnes også noen mørkere undertoner og dystrere budskap i flere av . . .
Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)