Abonnement 790/år eller 190/kvartal

Antimaterialisme og antiforbrukerisme

Teardrops of Time: Buddhist Aesthetics in the Poetry of Angkarn Kalayanapong
Forfatter: Arnika Fuhrmann
Forlag: Suny Press (USA)
POESI / Samfunnskritikken til poeten Angkarn Kalayanapong kan være så etsende at han sies å frastøte thailandske lesere, der han raser mot den vestlige innflytelsen, mot prostitusjon, ødeleggelse av naturen, undermåls dårlig byplanlegging, grådighet og korrupsjon.

Vi oppfatter ikke alltid samfunnskritikken som ligger skjult i ikke-europeisk poesi. Den kan gjemme seg i symbolikk og i bildespråket, eller bak ideologiske former vi ikke helt kan tyde. Dette gjelder Muhammad Iqbal, Pakistans nasjonaldikter, som hentet Nietzsche hjem fra studiene i Heidelberg. Og slik er det for Cirilo Bautista, den store samtidspoeten på Filippinene, hvis solidaritet med det filippinske folket formidles bak et skjold av nasjonalistisk historieforståelse. Et ytterligere komplisert eksempel utgjør poeten vi skal se nærmere på her, Thailands Angkarn Kalayanapong (1926–2012).

Kalayanapong er en motsetningsfylt poet og tenker. En tidlig talsmann for en form for modernisme i thailandsk poesi, men en sterk motstander av moderniseringen og vestliggjøringen . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement

Håkan Sandell
Håkan Sandell
Sandell er nå NY TIDs faste kritiker av poesi. Han er svensk poet og litteraturanmelder. Han er nå fast poesi-kritiker i NY TID. Sandell har gitt ut rundt 30 bøker, og i flere tiår har han også virket som kulturskribent i den svenske morgenavisen Sydsvenskan. Hans siste bok er diktsamlingen Jorden öppnar portarna (2023).

Du vil kanskje også like