(Zambia/Storbritannia/New Zealand)
(THIS ARTICLE IS ONLY MACHINE TRANSLATED by Google from Norwegian)
Dokumentaren følger «den beskjedne gutten» (som faren kaller ham) Steward, den hjelpsomme M’Barak, som «virkelig elsker gårdsarbeid» (ifølge moren hans), og Elizabeth, som alltid får karakterene «godt» eller «utmerket» på skolen (sier de stolte foreldrene). De tre barna bor alle i Lwimba, et landbruksområde i Zambia, men snakker forskjellige lokale språk hjemme. Når de begynner i første klasse på skolen, må de forholde seg til enda et språk – engelsk.
Koloniherrenes språk. Mens skolens rektor hevder at engelsk har vært til hjelp for Zambia fordi det har gjort det mulig for ulike stammer å forstå hverandre, er dokumentaren åpenbart kritisk til et undervisningssystem som ikke primært underviser på morsmålet.
«Må fremtiden være på engelsk?» er filmens uttrykte ledemotiv. Dette er virkelig et relevant spørsmål i en global situasjon der nesten 40 prosent av verdens befolkning ikke har tilgang til undervisning på sitt eget språk. I løpet av filmen fremstår det kritiske perspektivet som nokså selvbekreftende.
Barna i filmen er bemerkelsesverdig tause – det er de voksne som sørger for snakkingen.
Filmen hevder å fortelle historien «utelukkende fra perspektivet til tre . . .
Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement (69kr)