Algoritmene er overalt


Dersom aktuelle trender i forretningslivet og forbrukerkulturen fortsetter, kan vi snart ha mye til felles med Kinas meritokratiske og kommunitaristiske tradisjoner, skriver Mark MacCarthy.

MacCarthy er ansatt ved Georgetown University, og seniorpresident for Public Policy at the Software and Information Industry Association (SIIA).
Email: markmac@nytid.no
Publisert: 2018-08-01

Rundt 1200 før vår tidsregning utviklet Shang-dynastiet i Kina et fabrikksysem for å lage tusenvis av store bronsebeholdere, til bruk i hverdagen og ved rituelle seremonier. I dette tidlige eksemplet på masseproduksjon krevde støpningen detaljert planlegging og koordinering av store grupper arbeidere, der hver gruppe utførte en separat oppgave i korrekt rekkefølge.

En liknende kompleks prosess lå bak den berømte hæren av terrakottakrigere som Qin Shi Huang, Kinas første keiser, avduket 1000 år senere. Ifølge Asian Art Museum i San Francisco «ble statuene skapt ved å bruke et monteringssystem som banet veien for fremskritt innenfor masseproduksjon og handel». Enkelte …

Kjære leser. Du må være abonnent (69kr/mnd) for å lese flere artikler i dag. Kom evt. tilbake i morgen, eller logg inn under om du har abonnement.

Innlogging

Abonnement kr 195 kvartal