Al Cohn på Oslo Jazzhus

Tenorsaksofonisten Al Cohn var attraksjon på den første Oslo Jazzfestival i 1986. Fra før foreligger det to platealbum fra dette besøket. På tampen av fjoråret kom det tredje.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Al Cohn er muligens kjent for sin rolle som en av de «fire brødre» i Woody Herman’s storband 1948 og ikke minst kjent fra sitt mangeårige samspill med tenoristkollegaen Zoot Sims. De to var født på hver sin side av det amerikanske kontinentet, men med snaue fire ukers mellomrom høsten 1925. Newyorkeren Cohn og californieren Sims møtte hverandre i Herman’s orkester i Los Angeles. Al Cohn rakk riktignok ikke å være med på den legendariske innspilingen av «Four brothers», men fikk jo bryne seg på kollegene Sims, Stan Getz og Serge Chaloff i en rekke konsertversjoner.

Cohn og Sims hadde solid storbanderfaring og fortsatte sammen hos Artie Shaw (New York 1949-50). Cohn ble så langvarig medlem av Elliot Lawrence’s orkester (1952-58), og her kom Sims innom vinteren 56. Dermed startet det kjente samarbeidet dem i mellom, Al Cohn/Zoot Sims Quintet, to tenorer pluss komp, som resulterte i en rekke flotte LP’er 1956-61.

Begge var påvirket av Lester Young, men mens Zoot Sims hadde beholdt mye av mykheten og tonen til stilskaperen Young, var Al Cohn blitt røffere i klangen, med et snev av barytontone, litt mer kantete i fraseringene, men med en sterk melodisk intelligens.

På 50-tallet hadde Cohn begynt å trappe ned sin instrumentale utøvelse til fordel for arrangering og komponering. På 60- og 70-tallet var han nærmest ute av jazzbransjen, men gjennomførte sporadiske turnéer med Benny Goodman og Zoot Sims. På 80-tallet var han mer aktivt tilbake på jazzscenen, gjorde innspillinger med Woody Herman og i eget navn, og spilte rundt på klubber og festivaler i USA og Europa.

I Oslo

I august 1986 dukket han så opp på jazzfestivalen i Oslo for engasjement på lille Oslo Jazzhus i Toftes gate, sammen med Laila Dalseth/Totti Bergh kvintett. Det vil si: Kvintetten som helhet hørte vi lite til; konserten ble delt opp i avdelinger med enten de to tenorene Cohn og Bergh pluss komp, i kjent Cohn-Sims-stil, eller Al Cohn sammen med Laila Dalseth og kompet (Egil Kapstad, Terje Venaas og Ole Jacob Hansen).

Etter konserten gikk turen til platestudio, og det resulterte i to LP’er med de to konstellasjonene fra konserten, «Tenor gladness» med Totti Bergh & Al Cohn (Gemini GMLP 53) og «Travelling light» med Laila Dalseth & Al Cohn (Gemini GMLP 54), innspilt 9.-10.8.1986. Seksten år senere foreligger klubbopptaket fra Oslo Jazzhus, «We remember you» – Al Cohn live with Laila Dalseth/Totti Bergh Quintet (Gemini GMCD 112).

I platetittelen ligger en dedikasjon til og et minne om både Al Cohn (død 1988) og produsenten av opptaket, Johs Bergh (død 2001). Vi kan også ta med bandets trommeslager, Ole Jacob Hansen, som forlot oss i 2000. Dertil heter en av låtene «I remember you», en standardmelodi typisk for platas repertoar.

Streit kvalitetsjazz

Dette er god streitjazz etter kjente skjema, tre ballader med Dalseth og Cohn, tre raskere låter med de samme, og tre låter med tenordueller. Av de siste skiller to låter seg ut ved at de er laget av jazzmusikere («St. Thomas» av Sonny Rollins og «Robbin’s nest» av Charles Thompson). Standardlåtene er godt stoff, blant annet bys det på to av de vakreste balladene jeg vet om, «Someone to watch over me» (Gershwin) og «Bewitched» (Rodgers & Hart).

Dette er solid kvalitetsmusikk fra alle medvirkende. Laila Dalseth spenner fra det vare, tandre og lyse i høye register til det kraftfulle mørke i dypere register. Totti Bergh utfyller Al Cohn’s litt robuste spillestil med en lett varme som ikke ligner så lite på Zoot Sims, uten at det er tilsiktet for nettopp denne produksjon. Kompet er utsøkt, Egil Kapstad på sitt mest distinkt swingende, Terje Venaas med sine myke kreative basslinjer og Ole Jacob Hansen med ujålete stilsikkert trommespill. Dette er ikke en amerikansk stjernesolist med underdanige lokale talenter; dette er likeverdige kvalitetsmusikere.

---
DEL

Legg igjen et svar