Å ødelegge et kloster

Propaganda gjør at tibetanere også internasjonalt får skylden for å ha ødelagt våre helligdommer. Men det som ødela klosteret i Lhasa, var ikke oss, men Kulturrevolusjonen.

Ny Tid
Ny Tids arkiv av artikler, skrevet av diverse skribenter. (Se nederst i artikkelen, evt kontakt oss for skribent).

Send din reaksjon til debatt@nytid.no

Tsering Woeserer tibetansk forfatter, født i Lhasa, var en av de første støttespillerne til nobelprisvinner Liu Xiaobos «Charter 08». Woesers bøker er forbudt i Kina og hun har sittet i husarrest i Beijing. I 2007 vant hun Den norske forfatterforenings ytringsfrihetspris, som hun ikke fikk lov til å dra for å motta.

Hver fredag skriver noen av verdens ledende ytringsfrihetsforkjempere eksklusivt for ukemagasinet Ny Tid. Våre Uten grenser-spaltister:Parvin Ardalan (Iran), Irshad Manji(Canada), Nawal El-Saadawi(Egypt),Elena Milashina(Russland),Tiam Irani (Iran),Martha Roque (Cuba), Ethel Irene Kabwato (Zimbabwe), Tsering Woeser (Tibet), Malahat Nasibova (Aserbajdsjan) og Nyein San (Burma).

Beijing, Kina. Den palestinsk-amerikanske forfatteren Edward Said (1935-2003) påpekte flere ganger at narrativer er svært viktige. Said viet hele sitt liv til å snakke om, og kjempe for, de grunnleggende rettighetene for sin etniske gruppe:

«Makten til å fortelle, eller blokkere andre narrativer fra å bli formet og formidlet, er veldig viktig for kultur og imperialisme…»

Den Martinique-fødte forfatteren Frantz Fanon (1925-1965) sa på sin side: «Bosetteren skaper historie og skaper den bevisst. Og fordi han kontinuerlig refererer til historien om sitt moderland, indikerer han tydelig at han selv er forlengelsen av dette moderlandet.

Dermed er historien han skriver ikke historien om landet han røver, men historien om sin egen nasjon med hensyn til alt hun stjeler med seg, alt hun krenker og sulter…»

Jeg siterer disse korte utdragene fordi da det Hongkong-baserte magasinet Asia Weekly nylig skrev om de såkalte «Reting-hendelsene» i Tibet, det som kan anses som et vendepunkt i vår nyere historie. Og da gjentok magasinet bare de historier om Reting og Shideling-klosteret som har blitt produsert av intellektuelle i Det kinesiske kommunistpartiet (CCP).

Jeg har aldri møtt den femte Reting Rinpoche (tittelen på lederen for det buddhistiske Reting-klosteret i det sentrale Tibet. overs. anm.), men jeg har vært i Shideling, stedet i Lhasa som pleide å være et buddhistisk tempel, men som er blitt gjort til ruiner utallige ganger. Derfor kan jeg bare le hånlig av påstanden om at den andre samtidig herskende Rinpochen, Taktra, sendte folk for å ødelegge Shideling.

Så hvem var det da som virkelig ødela Shideling-bygget? For mange år siden, da jeg fortsatt arbeidet for «Den Autonome Regionen Tibets Føderasjon for Litterære og Kunst»-miljøer, intervjuet jeg flere eldre mennesker som alle hadde vært vitne til og opplevd de store endringene og det store tapet som gradvis skjedde etter 50-tallet. Deres versjon av historien er fullstendig annerledes fra historien som fortelles i Asia Weekly.

Knuste statuer

Den pensjonerte Kadren Wangchuk La, som ble sendt til Tsemonling-klosteret av sin mor for å bli munk, fortalte meg følgende:

Shideling-klosteret ble svært ødelagt i mars 1959. Under påskudd av å «slå ned et opprør,» gjorde CCPs hær Lhasa om til et åsted for en massakre. Munker som ble fanget i ulike klostre, ble delvis innestengt i Shideling, inkludert ham selv. Han hadde selv vært vitne til hvordan gulvet i buddhisttempelet var fullt av skadede kropper, og buddhistiske statuer ble også ødelagt, bøyd og knust.

Men det som egentlig ødela Shideling, var Kulturrevolusjonen. På den tiden var det «rødegardistene fra hovedstaden langt unna» (Beijing) som startet revolusjonen, de såkalte «selvfrigjørings»-omstreiferne, operatruppene fra Henan, de lokale rødegardistene, de pro-tibetanske opprørsgruppene og arbeiderklassebrødrene. De installerte en massiv høyttaler på Shidelings høyeste punkt, som gjorde det om til rebellenes hovedstasjon for kringkasting.

Jeg intervjuet en av dem som var en studerende rødegardist da, en velkjent etnolog i dag. Han sa at kringkastingsstasjonen var et enormt viktig propagandapunkt for opprørsgruppen. Derfor ble Shideling en slagmark hvor de ulike grupperingene angrep og kjempet mot hverandre. En håndgranat ble møtt med utallige maskingeværkuler. Da røyken og ilden omsider forsvant, var den engang femetasjers høye bygningen gjort om til tre etasjer.

Reviderer historien

Munkene hadde enten rømt, blitt arrestert eller drept, akkurat i tide til at de tomme rommene kunne bli overtatt av Folkets Frigjøringshær (PLA), som okkuperte det i mange år. Shideling ble til en brakke, på samme måte som Jokhang-tempelet ble til PLAs grisesti.

I realiteten ble Shidelings fall fullført i løpet av et halvt århundre, men et tankevekkende faktum er at dette fallet nå er omstridt, til og med holdt hemmelig. Noen intellektuelle i CCP, som jobber med å revidere historien, ønsker ikke å nevne de mange bevisene etterlatt av denne «menneskelige katastrofen.»

De sier bare at allerede fra før Tibet ble fredelig frigjort, hadde den regjerende «Levende Buddha Reting» blitt en «patriot». Etter han ble forfulgt til døden av «Takra» under veiledning av de britiske imperialistene, ble Shide Dratsang brent ned til grunnen. Dette er virkelig bare tøv.

Mao i kloster

Å gjøre et kloster om til en slagmark, til en militærbrakke, til en festning, er mer sjokkerende enn å gjøre det om til et hotell eller lager. Man kan virkelig si at i Tibets historie har ingen av de tidligere religiøse konfliktene noen gang ført til slike massive skader.

Disse ruinene er alle biter av beviset for de massive endringene som foregikk i nyere historie.

Og i dag, på den indre veggen i det tre etasjer store Shideling-klosteret, kan vi fortsatt tydelig gjenkjenne formann Maos sitat: «Vær forente, vaktsomme, ærlige og livlige,» i tillegg til mange andre rotete, men historisk besudlede skriverier. ■

Teksten er publisert i samarbeid med nettstedet HighPeaksPureEarth.com.

Oversatt fra engelsk av Kari Nøst Hegseth


(Dette er et utdrag fra Ny Tids ukemagasin 05.04.2013. Les hele ved å kjøpe Ny Tid i avisforhandlere over hele landet, eller ved å abonnere på Ny Tid –klikk her. Abonnenter får tidligere utgaver tilsendt gratis som PDF.)

---
DEL