Melita Zajc
Zajc er medieviter, forsker og filmkritiker. Hun bor og arbeider i Slovenia, Italia og Afrika.

Tvilen rundt skyldspørsmålet trer frem i dialogen mellom regissør Askold Kurov og Vladimir Putin: Det er ikke engang er klart hvilke forbrytelser Oleg Sentsov skal ha begått.

The Trial: The State of Russia vs Oleg Sentsov

Askold Kurov

Storbritannia

«Den største synden er feighet.» Med dette sitatet fra Michail Bulgakov avslutter Oleg Sentsov sluttinnlegget sitt under rettssaken. Sentsov, en filmregissør og Maidan-aktivist født i Ukraina, ble anklaget for å ha ledet en antirussisk terroristbevegelse på Krim under begivenhetene som fulgte etter mars 2014. Kjente filmskaperkolleger som Agnieszka Holland og Wim Wenders så vel som European Film Academy arbeidet for å få ham løslatt. Men i august 2015 ble han dømt til 20 års fengsel i Sibir av en russisk domstol i Rostov ved Don. I denne dokumentarfilmen undersøker Askold Kurov konteksten rundt rettssaken.

Flerfasettert om Sentsov. Kurovs primære kilde til bildematerialet er opptak han har funnet: fra Sentsovs egne filmer, fra ulike medierepresentasjoner av Sentsov og hendelsene som angår saken samt materiale fra Sentsovs familiearkiv.

Blant fotografiene i familiealbumene er – som moren muntert kommenterer – «Sentsovs første fotogram»: et bilde tatt ovenfra av hunden hans. «Eller en katt,» bemerker moren. Og sannelig, tatt ovenfra ser ethvert husdyr ut som en oval flekk. Bare representasjoner fra siden gir tilstrekkelig informasjon til å gjøre det representerte gjenkjennbart – ikke på grunn av noen iboende ingrediens i representasjonen, men fordi vi har lært det slik. Dette er en lærebokdemonstrasjon av at bilder ikke er ting, og bevisstheten om at måten vi ser ting på er knyttet til historiske, sosiale og kulturelle forhold, er et underliggende premiss i denne filmen.

Sannhet og rettferdighet. Askold Kurov er utdannet som dokumentarfilmskaper ved Marina Razbezhkina Film School i Moskva. Sammen med ni andre kolleger brukte han i 2012 to måneder på å filme folk før presidentvalget – deres samtaler, demonstrasjoner, seire og nederlag. Slik laget de en krønike om Russlands vinterprotester med den talende tittelen Winter, Go Away! (Zima, ukhodi!). Hans neste film Leninland (2013) var en dokumentar om det nedlagte Leninmuseet i landsbyen Gorkij i nærheten av Moskva. Children 404 (2014) dokumenterer konsekvensene av den russiske loven som forbyr «propaganda for ikke-tradisjonelle seksuelle relasjoner overfor mindreårige» – den tvinger foreldre og venner av homoseksuelle barn til å fortelle dem at de er syke, syndige og unormale. Offisielt eksisterer ikke disse tenåringene, og om du søker etter dem på nettet, dukker «Error 404» opp.

Fokuset på menneskerettigheter og sosiale konflikter i dagens Russland gjør Kurov til en av disse samtidsdokumentaristene som uten hensyn til egen risiko sørger for at offentligheten hele tiden er oppmerksom på kontroversene i dagens verden. Ettersom både tradisjonelle massemedier og sosiale medier kaster seg inn i kampen om popularitet og det politiske spillet, blir disse filmskapernes arbeid stadig viktigere, men også stadig vanskeligere. The Trial og skjebnen til Sentsov vitner om nettopp dette.

Den ukrainske filmregissøren og Maidan-aktivisten Oleg Sentsov ble i 2015 dømt til 20 års fengsel i Sibir for antirussisk terroristvirksomhet på Krim.

Du har nå lest 4 frie artikler denne måned.

Logg inn (krever online abonnement, 69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.