«Putin-TV» jakter Amelie

Russlands største tv-kanal, verdensomspennende Russia Today, kommer torsdag til Norge. De søker nå Maria Amelie (25) og kjæresten, for toppslag om «russeren Amelie». Saken blir en verdensnyhet på engelsk på fire kontinenter. Tv-kanalen lover «provoserende sammenligning».

Dag

Tidligere redaktør i Ny Tid (-2016).

Intervju. – Det at russisk tv nå skal spre Marias navn i Russland og utover verden, vil helt klart forverre sikkerhetssituasjonen hennes dersom hun skulle sendes ut av Norge. Disse nye opplysningene gjør at Utlendingsnemnda (UNE) bør pålegges å vurdere saken på nytt og ta offentliggjøringen av navnet hennes med i beregningen. Amelie har jo hele tiden brukt pseudonym, av frykt for forfølgerne.

Det sier Rune Berglund Steen, rådgiver i Antirasistisk Senter og medhjelper for fengslede Maria Amelia (25), da han sent mandag kveld ble informert av Ny Tid om den siste utviklingen etter at Politiets Utlendingsenhet mandag anket en Amelie-løslatelse til Høysterett:

Den verdensdekkende tv-kanalen Russia Today, som sender 24 timer i døgnet på engelsk, arabisk og spansk, har nå bestemt seg å dra ens ærend til Oslo for å lage reportasje. Den Maria Amelie-saken har vekket et enormt engasjement i Norge, etter at Ny Tids nettsider onsdag 12. januar kl. 22.59 som de første kunne fortelle at Amelie var pågrepet og arrestert utenfor Nansenskolen på Lillehammer.

NRK har meldt at en mindre russisk radiostasjon har nevnt saken. Og 17. januar lagde så britiske The Daily Telegraph egen artikkel med tittelen «’Norwegian of the year’ to be deported», med henvisning til at Ny Tid i desember kåret henne til «Årets Nordmann».

Men en helt ny medieomdreining skjer når den verdensomspennende Russia Today, som omtales som nært knyttet til statsminister Vladimir Putins og/eller statsminister Dmitrij Medveveds politiske linje, kommer på eget Oslo-besøk torsdag. De siste dagene har Ny Tid både fått telefon og epost fra hovedkontoret i Moskva, med en rekke spørsmål om Maria Amelia og hennes kjæreste, Klassekampen-journalisten Eivind Trædal.

På spørsmål fra Ny Tid om hvorfor Russia Today (RT) skal til Oslo, svarer Julia Bragina, producer på «International Planning Desk» på epost:

«Jeg er ikke sikker på om jeg kan svare på vegne av RT, men det ser ut som («it seems there are») to hovedgrunner: 1. Hun er en russisk borger, og vi bryr oss om russere som bor i utlandet,» skriver Bragina.

Produceren kommer så med omstridte politiske påstander og perspektiver som den andre grunnen:

«2. Illegal og legal immigrasjon er blitt en kilde til store problemer i Europa. Selv ikke rike land som Norge har funnet en løsning. Tidligere fredfulle byer som Malmö og Göteborg har store muslimske gettoer hvor store deler av befolkningen er er arbeidsledig. Dette i kontrast til Marie Amelie, som vokste opp og utdannet seg ved Universitetet i Trondheim, og som ble en populær forfatter og er perfekt integrert, men som likevel ikke kan få lovlig opphold. Dette kan synes som en provoserende sammenligning, men dette er den redaksjonell linjen til Russia Today: Nemlig å gi fortellinger fra et «outsider»-perspektiv,» skriver Bragina til Ny Tid.

Russia Today, som ble opprettet av den tidligere Putin-ministeren Michail Lissin i 2005 for å fremme «russiske perspektiver», sender gratis til millioner av seere i Europa (inkl Norge), Afrika, Asia og Latin-Amerika. Tv-kanalen er sterkt kritisert fra Reportere uten grenser og andre for å ha en svært regjeringstro linje. Der Spiegel har kalt kanalens Stalin-vennlige programmer for «kontroversiell propaganda».

På nettsidene til Russia Today (rt.com) finnes det omtrent 5000 artikler om Putin, de fleste sterkt rosende. Artiklene er ikke signerte. En av de siste Putin-artiklene, fra 8. januar, fastslår i tittelen at «Democracy in Russia should breathe a sigh of relief», mens den anonyme forfatteren kritiserer The Economist, «a publication that has been calling Vladimir Putin all sorts of nasty names for over a decade.»

Ny Tid har ikke klart å finne artikler på RT som kritiserer Putin/Medvedev for den situasjonen som Amelies familie sier de har flyktet fra i russisk Kaukasus.

I sin første epost til Ny Tid skrev Bragina imidlertid:

«Jeg vil være svært takknemlig hvis du gir meg kontaktinfo på agenten eller kjæresten hennes. Vi trenger å få tak i så mange folk som mulig, som kjenner henne, og som klarer å forsvare henne.»

Og i den siste mailen står det: «Kan du hjelpe meg meg telefonnummere til Maria Ameli?

Spørsmålet er om Maria Amelie vil få hjelp fra en tv-kanal i Russland, landet hun flyktet fra, eller ikke?

---
DEL