Abonnement 790/år eller 195/kvartal

5500 kunstverk

Tangen-samlingen
BILLEDKUNST / Er det gjennom sin mangfoldighet at verden trer frem? Livsspillet foregår bak noen masker, som enkelte bærer, andre tar av. Verkene i Tangen-samlingen er laget av nordiske kunstnere gjennom 1900-tallet, med en hovedvekt fra 1930 til 1960. Og hvem er Tangen, ved siden av å være kapitalforvalter? Man bør ikke glemme at han skrev en avhandling om Rolf Nesch (ved Courtauld Institute i London).

Hvis man hadde hatt 30 år og ingen økonomiske begrensninger, kan det gjerne være at man ville samlet på kunst i denne perioden. Men hva ville man kjøpt? Tangen-samlingen gir ett av mange svar.

De omkring 5500 verkene i samlingen er laget av nordiske kunstnere gjennom 1900-tallet, med en hovedvekt fra 1930–1960. Materialet i samlingen er for stort til at vi kan gi en innføring, men en påkostet bokutgivelse fra Orfeus Publishing gjør et godt forsøk på visuelt å presentere høydepunkter fra samlingen, ledsaget av et fåtall tekstbrokker, nærmest i form av hilsener.

Unntaket er Hilde Sandviks intervju med samleren, som med fordel kunne vært gitt en større plass. Hvorfor? Fordi det er av interesse å lese hvilke intensjoner som ligger bak å skape en samling, primært med innkjøp i annenhåndsmarkedet.

Billedmaterialet er ordnet i grupper som er hentet fra den generelle kunsthistorien, men utover dette finnes ingen kunsthistoriske utgreiinger. Den faglige tilnærmingen til samlingen får vi vente at vil komme i en serie av publikasjoner i tilknytning til utstillingene i Kunstsilo i Kristiansand. Først i denne rekken er åpningsutstillingen, Nordiske lidenskaper, med omkring 700 malerier, kuratert av Åsmund Thorkildsen (se undersak).

Gösta Adrian-Nilsson: . . .

Kjære leser.
For å lese videre, opprett ny fri leserkonto med din epost,
eller logg inn om du har gjort det tidligere.(klikk på glemt passord om du ikke har fått det på epost allerede).
Velg evt abonnement



Følg redaktør Truls Lie på X(twitter) eller Telegram

Sverre Følstad
Sverre Følstad
Fast kunstanmelder I NY TID.

Relaterte artikler