2 x female revenge

Ut av intet og Killing Jesus er begge kraftfulle filmer om kvinner som utsetter seg for det ytterste for å oppnå rettferdighet.

Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør.

Ut av intet/Killing Jesus (Matar a Jesús)

Fatih Akin/Laura Mora

Tyskland/Colombia

De strukturelle likhetene mellom filmene Ut av intet og Killing Jesus er besnærende: Begge er basert på reelle samfunnspolitiske hendelser; den ene omhandler drapet på regissørens egen far, som var professor i statsvitenskap i Colombia; den andre er inspirert av de såkalte kebabmordene – en serie terrorbomber rettet mot innvandrere i Tyskland tidlig på 2000-tallet. Begge forholder seg til høyreekstremistisk vold som resulterer i tap av nære personer. I begge tilfeller er samfunnet rundt enten ikke egnet eller uvillig til å la rettferdigheten skje fyllest. Begge de kvinnelige hovedpersonene går gjennom en fase av utagering og selvmedisinering – den bunnløse urettferdigheten de opplever, driver dem inn i desperasjon.

Alene mot alle. Faith Akins Ut av intet handler om Katja, som mister mann og barn i en bombeeksplosjon i Berlin. Mannen har passet barnet på kontoret mens Katja har vært på spa med en venninne, men da hun skal hente barnet, er det et rykende bombekrater og en politiavstengt gate hun kommer tilbake til.

De unge amatørskuespillerne med tunge personlige livserfaringer gir en ekthet til karakterene som profesjonelle bare kan drømme om.

I filmens biplott figurerer den drepte kurdiske ektemannen, en tidligere kriminell fengselsfugl. Bakgrunnen hans er noe myndighetene vet å utnytte til det Katja opplever er en trenering av drapssaken. At det tyske politiet unnlater å undersøke det høyreekstremistiske miljøet og dermed taper vital etterforskningstid, kunne helt sikkert vært skrevet inn i manuset på en mindre stereotyp måte. Men, det vesentlige i historien er å få sparket heltinnen av gårde, alene på sin søken etter hevn.

Først må Katja gjennom flere ydmykende situasjoner angående sin ekstreme grad av selvmedisinering. Erkjenner hun ikke sitt misbruk, vil hennes avdøde mann svertes. Hans karakter er allerede trukket i tvil. Trenger en død mann et godt rykte? Heri ligger nok forskjellen på en dokumentaristisk og en fiksjonell fremstilling av virkeligheten. I situasjoner som denne har dramaet ofte ikke plass til humor. Men virkeligheten har – og Ut av intet mangler et snev av dette.

I mellomgulvet. Opprørsk og oppløst i sorg forsvarer en fresende Katja sin manns ære med såpass kraft at teselskapet av støttende familiemedlemmer skriker opp i harnisk og forsvinner som kjeppjaget ut av stuen med de trendy panoramavinduene. Blameringen er total. Endelig kan vi hvile i det berg-og-dalbanekaoset av følelser heltinnen spinner nådeløst rundt i. Vi er med Katja i fortvilelsen og raseriet over at de unge høyreekstremistene kommer seg ustraffet fra mordene. De hånlige smilene de retter mot henne, treffer oss som spark i mellomgulvet. Diane Krüger i rollen som Katja vant prisen for beste kvinnelige hovedrolle i cannesfestivalens hovedkonkurranse. Faith Akin mottok nylig Golden Globe for sin film, som også befinner seg i tet-sjiktet på oppløpssiden til oscarutdelingen.

Regissøren visste nok hva hun gjorde da hun plukket ut den blendende vakre skuespillerstjernen til filmens hovedrolle. Men valget av den svært så tiltalende Krüger til å spille Akins desperate hevnerske virker noe spekulativt og har en litt forflatende effekt på resultatet. Når det er sagt: Krüger kan langt mer enn å spille på sitt utseende. Hun får oss til å kjenne på kroppen hvilket inferno et enkeltmenneske trår ut i når kampen mot ondskapen i samfunnet skal utkjempes.

Filmen er en brannfakkel som viser hvordan et lite menneske kan utgjøre en stor forskjell. Den spør hvor langt du er villig til å gå for å gjøre opp urett når det mest ubarmhjertige har rammet. Ut av intet skildrer sårbarheten og viljen til å utsette seg for livsfare i kampen for det du har kjært.

Selvbiografisk. I kolombianske Killing Jesus trigger mordet på regissørens far historien. Til tross for at filmen baserer seg på hennes personlige tragedie, oppleves den aldri privat. Laura Mora velger å fortelle i en lavmælt, dynamisk og mer autentisk stil enn Faith Akin; der den tyske filmen retter raseriet mot morderne, fokuserer Killing Jesus på samfunnet som skaper drapsmenn. Mora bearbeidet sitt traume i ti år før hun klarte å filme, og denne bearbeidingsprosessen gjennomsyrer filmen. Killing Jesus gir plass til et større refleksjonsrom, samtidig som Mora evner å skape både nærhet til og identifikasjon med heltinnen Paula. Dermed blir filmen også skumlere for en skvetten person som meg, idet den beskyttende avstanden er borte. Filmspråket holder en røff dokumentarisk tone. Regissøren tar oss med inn i den støyende, kaotiske og voldelige byen Medellín, der Mora valgte å filme på autentiske åsteder, selv om dette brakte frem vonde minner. Samtidig har hun plukket ut amatører med tunge personlige livserfaringer som skuespillere. Disse unge gir en ekthet til karakterene som profesjonelle bare kan drømme om. Ikke minst heltinnen.

Du har nå lest 3 gratis artikler denne måned. Er du abonnement, logg inn i
toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

DEL

Legg igjen et svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.