2 x female revenge

Ut av intet og Killing Jesus er begge kraftfulle filmer om kvinner som utsetter seg for det ytterste for å oppnå rettferdighet.

Ellen Lande
Lande er filmskribent og regissør og fast skribent for Ny Tid.
Email: ellen@landefilm.com
Publisert: 01.03.2018
Ut av intet/Killing Jesus (Matar a Jesús)

Fatih Akin/Laura Mora (Tyskland/Colombia)

De strukturelle likhetene mellom filmene Ut av intet og Killing Jesus er besnærende: Begge er basert på reelle samfunnspolitiske hendelser; den ene omhandler drapet på regissørens egen far, som var professor i statsvitenskap i Colombia; den andre er inspirert av de såkalte kebabmordene – en serie terrorbomber rettet mot innvandrere i Tyskland tidlig på 2000-tallet. Begge forholder seg til høyreekstremistisk vold som resulterer i tap av nære personer. I begge tilfeller er samfunnet rundt enten ikke egnet eller uvillig til å la rettferdigheten skje fyllest. Begge de kvinnelige hovedpersonene går gjennom en fase av utagering og selvmedisinering – den bunnløse urettferdigheten de opplever, driver dem inn i desperasjon.

Alene mot alle. Faith Akins Ut av intet handler om Katja, som mister mann og barn i en bombeeksplosjon i Berlin. Mannen har passet barnet på kontoret mens Katja har vært på spa med en venninne, men da hun skal hente barnet, er det et rykende bombekrater og en politiavstengt gate hun kommer tilbake til.

De unge amatørskuespillerne med tunge personlige livserfaringer gir en ekthet til karakterene som profesjonelle bare kan drømme om.

I filmens biplott figurerer den drepte kurdiske ektemannen, en tidligere kriminell fengselsfugl. Bakgrunnen hans er noe myndighetene vet å utnytte til det Katja opplever er en trenering av drapssaken. At det tyske politiet unnlater å undersøke det høyreekstremistiske miljøet og dermed taper vital etterforskningstid, kunne helt sikkert vært skrevet inn i manuset på en mindre stereotyp måte. Men, det vesentlige i historien er å få sparket heltinnen av gårde, alene på sin søken etter hevn.

Først må Katja gjennom flere ydmykende situasjoner angående sin ekstreme grad av selvmedisinering. Erkjenner hun ikke sitt misbruk, vil hennes avdøde mann svertes. Hans karakter er allerede trukket i tvil. Trenger en død mann et godt rykte? Heri ligger nok forskjellen på en dokumentaristisk og en fiksjonell fremstilling av virkeligheten. I situasjoner som denne har dramaet ofte ikke plass til humor. Men virkeligheten har – og Ut av intet mangler et snev av dette.

I mellomgulvet. Opprørsk og oppløst i sorg forsvarer en fresende Katja sin manns ære med såpass kraft at teselskapet av støttende familiemedlemmer skriker opp i harnisk og forsvinner som kjeppjaget ut av stuen med de trendy panoramavinduene. Blameringen er total. Endelig kan vi hvile i det berg-og-dalbanekaoset av følelser heltinnen spinner nådeløst rundt i. Vi er med Katja i fortvilelsen og raseriet over at de unge høyreekstremistene kommer seg ustraffet fra mordene. De hånlige smilene de retter mot henne, treffer oss som spark i mellomgulvet. Diane Krüger i rollen som Katja vant prisen for beste kvinnelige hovedrolle i cannesfestivalens hovedkonkurranse. Faith Akin mottok nylig Golden Globe for sin film, som også befinner seg i tet-sjiktet på oppløpssiden til oscarutdelingen.



… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer