Abonnement 790/år eller 190/kvartal

Tilbake til ungdommen

While We’re Young handler om dagens evigunge voksne, men også om ambisjoner, misunnelse og dysfunksjonelle familieforhold.

While We’re Young Regi: Noah Baumbach foto: Sam Levy Den amerikanske filmskaperen Noah Baumbach er tilbake med en ny film på norske kinoer. La oss starte med en raskt gjennomgang av karrieren hans så langt. Baumbach spillefilmdebuterte i 1995 med Kicking and Screaming, 26 år gammel. Det store gjennombruddet kom imidlertid først ti år og et par filmer senere, med den delvis selvbiografiske The Squid and the Whale. Her skildret han bruddet mellom et forfatterpar i New York på 1980-tallet, spilt av Jeff Daniels og Laura Linney, sett fra deres barns synsvinkel. Jesse Eisenberg gjorde sin første store filmrolle som den eldste sønnen, som nok er Baumbachs alter ego i filmen. Eisenberg har som kjent senere spilt i blant annet Zombieland (2009) og The Social Network (2010), og snart blir han å se i Joachim Triers Louder Than Bombs. The Squid and the Whale plasserte Baumbach blant USAs mest spennende uavhengige filmskapere, som med sin nevrotisk-intellektuelle blanding av drama og komedie fikk ham til å fremstå som en naturlig og verdig arvtaker etter selveste Woody Allen. Et visst slektskap har Baumbach dessuten med Wes Anderson, og han har sågar vært medmanusforfatter av Andersons Livet under vann med Steve Zissou (2004) og Den fantastiske Mikkel Rev (2009). Etter The Squid and the Whale skrev og regisserte Baumbach Margot at the Wedding (2007), med Nicole Kidman og Jennifer Jason Leigh i rollene som handlingens sentrale søskenpar. Sistnevnte, som på dette tidspunktet var filmskaperens ektefelle, utviklet sammen med Baumbach selv historien til hans neste film Greenberg (2010). Denne forteller om en eksmusiker rundt de 40, spilt av Ben Stiller, som låner brorens hus i Los Angeles etter et opphold på en psykiatrisk klinikk. Livet imiterte muligens kunsten da Greta Gerwig, som gestalter den yngre kvinnen hovedkarakteren innleder et forhold til, ble Baumbachs kjæreste i virkeligheten – mens Jason Leigh hadde rollen som ekskjæreste i filmen. Baumbach og Gerwig samarbeidet så om hans neste film Frances Ha (2013). Manuset skrev de i fellesskap, i tillegg til at Gerwig i stor grad bar filmen i rollen som den ikke spesielt suksessfulle danseren Frances. Kanskje er det nettopp sin egen ukritiske forelskelse i kjærestens generasjon Baumbach reflekterer over i sin nye film. Hipstere. Nå er Baumbach premiereklar med While We’re Young, hvor Ben Stiller igjen har hovedrollen. Filmen innledes med noen tekstplakater som gjengir en dialog fra Ibsens Byggmester Solness: Solness plages så mye av de yngre på kontoret at han har lukket døra si – hvorpå den yngre frøken Hilde foreslår at han kanskje skal slippe dem inn isteden. Og det er akkurat hva Stillers karakter gjør i denne filmen. Her spiller han dokumentarfilmskaperen Josh Srebnick, som har jobbet i nesten et tiår med et filmprosjekt han fortsatt ikke ser enden på. Etter at han har holdt en forelesning, blir Josh oppsøkt av en noen-og-tyveåring ved navn Jamie (Adam Driver) som uttrykker sin beundring for arbeidet hans. Vår hovedperson faller både for smigeren og for den unge mannens generelle og smittende begeistring, og snart blir både han og kona Cornelia (Naomi Watts) omgangsvenner med Jamie og hans ektefelle Darby (Amanda Seyfried). At de  også er gift er en av mange særegenheter Josh og Cornelia finner sjarmerende hos det frilynte hipsterparet. Josh blir dessuten inspirert av Jamies sjenerøsitet, og tilbyr å hjelpe sin nye kompis med hans eget dokumentarprosjekt. I den forbindelse knytter Jamie også kontakt med Cornelias far, en berømt filmskaper som en gang var en slags mentor for Josh. Gjennom sine nye venner kommer Josh og Cornelia i kontakt med sin egen ungdommelighet, parallelt med at de barnløse noen-og-førtiåringene har stadig mindre til felles med sine gamle bestevenner og nybakte foreldre Marina (Maria Dizzia) og Fletcher (Adam Horovitz fra rapgruppa Beastie Boys). Etter hvert oppdager Josh imidlertid noen mer kalkulerende og utnyttende sider ved Jamie, og at dokumentaren han er med på å realisere neppe lever opp til hans strenge idealer om sannferdighet innen sjangeren. Pragmatisme vs. idealisme. Kunstneriske ambisjoner, mangel på suksess og sjalusi knyttet til dette er gjennomgående temaer i Baumbachs filmer, og de er alle fremtredende i While We’re Young. Slik kan filmen minne om The Squid and the Whale, der foreldrenes skilsmisse dels skyldtes ubalansen i deres respektive karrierer. Josh plages av at hans unge protesjé viser seg å være mer karrierebevisst og målrettet enn ham selv – attpåtil utover visse moralske grenser. Med utgangspunkt i dokumentarfilmens etikk, fører filmen her en interessant diskusjon om pragmatisme versus idealisme, selv om man kan innvende at dette blir noe overflatisk behandlet. Den mest påtakelige likheten med Baumbachs forrige film Frances Ha (som for øvrig også hadde Adam Driver på rollelisten) er skildringen av New Yorks hipstermiljø. Men det er også noen åpenbare forskjeller mellom de to. Der hipsteren Frances hadde en klar ambisjon, men manglet gjennomføringsevnen, har Jamie mer enn nok av begge deler. I While We´re Young er miljøet dessuten skildret fra perspektivet til et par i førtiårene – altså folk på samme alder som Baumbach selv. Denne distansen medfører en mer kritisk holdning til denne kulturen, til tross for at Josh og Cornelia i stor grad lar seg forføre av det unge venneparets iver og interesser. Den er også med på å gjøre While We’re Young til en bedre film enn Frances Ha, som var en smule beundrende og selvforelsket i sin tilnærming til hipsterne. Kanskje er det nettopp sin egen ukritiske forelskelse i kjærestens generasjon Baumbach reflekterer over i sin nye film, som i så fall er mer personlig enn man først kan få inntrykk av. Samtidig som den er en treffende og morsom beskrivelse av den nå middelaldrende «Generasjon X» med sin vedvarende søken etter evig ungdom. Auteur. While We’re Young er riktignok hakket svakere enn Greenberg, Baumbachs forrige samarbeid med Ben Stiller. Denne er på sin side en til dels undervurdert perle i regissørens katalog, som skammelig nok ikke fikk norsk kinodistribusjon. While We´re Young har ikke den samme sårheten og melankolske ettertenksomheten som Greenberg, men er isteden mer åpenbart humoristisk. Videre er Josh en mer typisk Ben-Stiller-rollefigur enn Roger Greenberg, som føltes friskere og mer interessant for skuespillerens del. Dessuten kan det innvendes at kvinnekarakterene denne gang er hakket svakere enn man er vant til å se i Baumbachs filmer – selv om både Naomi Watts og Amanda Seyfried gjør det beste ut av rollene de er tildelt. Ikke desto mindre er While We’re Young ytterligere en bekreftelse på Noah Baumbachs betydelige talent og relevans som historieforteller, og innsigelsene må ses i sammenheng med at den vurderes opp mot hans imponerende filmografi. Baumbach er hva filmakademikere gjerne kaller en ekte auteur, i den forstand at han lager filmer med en tydelig signatur i form og innhold. I likhet med landsmannen Alexander Payne viser han at grenselandet mellom drama og komedie kan vært et fint sted å snakke om alvorlige ting – noe de begge gjør med en dyp empati for sine karakterer. Ambisjoner, rivalisering og misunnelse er allerede nevnt, men også knuste illusjoner, dysfunksjonelle familier og utfordringer ved å bli eldre er temaer som går igjen i Baumbachs filmer. While We’re Young tar for seg alle disse, uten at den oppleves som noen gjentakelse av regissørens tidligere meritter. While We’re Young starter som nevnt med noen velvalgte linjer fra Henrik Ibsens Byggmester Solness. Oscar Wildes kjente uttalelse om at «Youth is wasted on the young» kunne muligens ha vært et kortere og like passende sitat, om ikke dette allerede ble uttalt som en replikk i Greenberg – hvor Ben Stiller i tittelrollen repliserer at «Life is wasted on … people». Heldigvis viser Noah Baumbach med sine humanistiske filmer at dette ikke er riktig, selv om han åpenbart forstår hva som ligger bak et slikt utsagn.         Huser er filmkritiker i Ny Tid. alekshuser@gmail.com

Aleksander Huser
Aleksander Huser
Huser er fast filmkritiker i Ny Tid.

Du vil kanskje også like