På tide med et skjønnhetsopprør?

Hver sommer, omtrent samtidig som temperaturene begynner å stige, kommer også bikinireklamen til de store moteselskapene. Da dekkes reklameflatene med sommerkledde modeller som ikke bare skal selge oss bikinier, men også et løfte om idealkroppen. I et samfunn hvor skjønnhetspresset kan føles nærmest altomfattende, er kanskje ikke disse reklameplakatene det viktigste i verden – men […]

Ny Tid

Hver sommer, omtrent samtidig som temperaturene begynner å stige, kommer også bikinireklamen til de store moteselskapene. Da dekkes reklameflatene med sommerkledde modeller som ikke bare skal selge oss bikinier, men også et løfte om idealkroppen. I et samfunn hvor skjønnhetspresset kan føles nærmest altomfattende, er kanskje ikke disse reklameplakatene det viktigste i verden – men de er faktisk en dokumentert kilde til dårlig selvtillit for utallige norske ungdommer. Det grunnleggende problemet med den retusjerte reklamen er ikke at man endrer fargen i et bilde eller skrur opp kontrastene. Problemet oppstår når man endrer proporsjonene på menneskekroppen, som å gi dem mindre lår og mage, og større rumpe og pupper. Modellene blir retusjert til ugjenkjennelige og uoppnåelige idealer.

Ungdom, og da særlig unge jenter, opplever ett enormt utseendepress. Én av tre unge jenter oppgir at de får dårligere selvbilde av å se på reklame for mote. Og problemet er at reklamen er overalt. Du kan ikke velge den bort. Vi blir hele tiden eksponert for retusjerte og manipulerte kropper. Vi ser dem på tv, i moteblader, i reklame på nettet, i sosiale medier og ikke minst på reklameplakatene som klistres opp på ulike flater i hele bybildet. Og ungdom sammenligner seg med det de ser. 30 prosent av norske jenter mellom 8 og 19 år føler seg for tjukke, selv om de ikke er det. I ytterste konsekvens kan det massive utseendepresset føre til spiseforstyrrelser og personlige tragedier.

Saken er åpen for Ny Tids abonnenter. Logg inn i toppmenyen eller tegn online abonnement (69kr) for å lese videre.

Kommentarer
DEL