Von der Lippe møtte varsleren Mordechai Vanunu. FOTO: AFP PHOTO/GALI TIBBON

Fotball for frihet

En idrettsforskers reise kan by på så mangt – i et land fullt av flyktningleirer bebodd av sitt eget folk.

Ny Tid
Email: redaksjon@nytid.no
Publisert: 02.06.2015

Av Gerd Von der Lippe

Min første utfordring var passkontrollen på flyplassen Ben Gurion i Tel Aviv natt til 19. april. «Du har vært i Qatar, ser jeg. Hva gjorde du der?» spurte betjenten hyggelig. «Foredrag,» svarte jeg, mens jeg ga ham det siste visittkortet jeg hadde. «Hva snakket du om?» «Fotball,» svarte jeg og smilte. «Fotball,» gjentok han nesten måpende. «Ja,» svarte jeg, «Qatar skal arrangere Wold Cup i 2022, og jeg var invitert for å holde foredrag på en forskningskonferanse.» «Hvilket fotballag presenterte du, da?» spurte betjenten. Ojda.

Jeg kunne jo ikke fortelle ham at foredraget var basert på mitt prosjekt om fotball i Gaza. Der bodde jo hovedfienden, Hamas. Men så tenkte jeg at man ikke skal lyve i en slik situasjon. Derfor svarte jeg litt nølende: «Det interessante her er det teoretiske perspektivet, Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse.» Den hyggelige unge mannen bak skranken bare blingset med øynene og viftet meg videre.

Dette var starten på en ukes reise sammen med ti andre. Det første målet vårt var Ramallah. Der skulle de andre først og fremst være tilskuere til kunstfotograf Brynhild Bye-Tillers bildeutstilling av fotballkvinnene i byens fotballklubb, Sareyyet Ramallah, i regi av «Ramallah–Trondheim Series». Det var en del av den internasjonale «Ramallah Contemporary Dance Festival 2015», som arrangeres hvert år. Festivalens mål er å oppmuntre til dialog og kulturell utveksling mellom palestinere og internasjonale nettverk og organisasjoner. Åpningen av festivalen var spektakulær, med spenstig folkedans fra Palestina i vakre drakter, og vi kunne bivåne dans fra Tunisia, Malta og Sveits, dansakrobatikk fra Nablus og en fotoutstilling med tema som stereotypier og kjønn der bilde, tekst og undertekst kunne spille på politiske assosiasjoner. Et eksempel fra fotografen, Qais Assali fra Nablus, var fire sauer lenket til en apartheidvegg uten muligheter til å bevege seg.


… OBS. teksten fortsetter …


Kjære leser. NY TID trenger din støtte for å lage avisen. Derfor ber vi deg vennligst abonnere. Om du allerede gjør det, logg inn eller bare registrer deg som leser (inkluderer nyhetsbrev) for å lese mer gratis. (Du har allerede lest et par gratis artikler.)


Gratis prøve
Kommentarer